suusopavontuur.reismee.nl

Vakantie!

Terwijl deze blog over de modeshow had moeten gaan heb ik een paar weken geleden helaas het besluit moeten nemen om de show uit te stellen. Door allerlei omstandigheden kon ik de tijd maar ook de energie niet vinden om een show neer te zetten zoals ik het graag wil. Ondanks het feit dat de grootste bierbrouwer en suikerfabriek hun sponsoring hadden toegezegd was het niet voldoende om de kosten te dekken en met de slechte huidige economie is het niet gelukt om het hele bedrag bij elkaar te krijgen. Dit komt vooral omdat mijn tijd werd opgeslokt door andere werkzaamheden. Een lang verhaal kort is dat wij al enige tijd bezig zijn om in Oeganda onze NGO registratie voor elkaar te krijgen en momenteel zijn we geregistreerd als een Community Based Organisation. Het registratieproces is tijdens de lockdown meerdere malen gewijzigd en het is een vrij administratief proces. Een van de teamleden was verantwoordelijk voor de uitvoering en onlangs kwamen we tot de ontdekking dat hij ons een tijdje behoorlijk aan het lijntje heeft gehouden met diverse leugens. Gelukkig heeft hij niet veel geld kunnen misbruiken maar elke euro is er nog steeds een teveel. Ik zal de verdere details besparen maar ik ben er even flink door van slag geweest aangezien dit ook weer gevolgen had voor mijn werkvergunning. Uiteindelijk heb ik besloten om een advocaat in te schakelen om het registratieproces volgens de regels en sneller uit te laten voeren. Ik kan niet anders zeggen dan dat de rest van het team harder dan ooit heeft gewerkt en ook zij waren van slag van de hele situatie. Het is pijnlijk om te ervaren dat iemand met wie ik jaren heb gewerkt de afgelopen tijd vooral niet wilde dat A Woman’s Worth zou groeien.

Er werd door alle betrokkenen begripvol gereageerd op het feit dat ik de show uit moest stellen en gelukkig kennen ze me goed genoeg dat ik hier de nodige nachten over had geslapen voordat ik het bekend ging maken. De reactie was vooral: “dan hebben we nu nog meer tijd om er de beste show ooit van te maken”!

Gelukkig is er ook goed nieuws te melden en sinds mijn laatste bericht zijn er alweer de nodige vrouwen afgestudeerd. De eerste groep vrouwen die deel heeft genomen aan de vernieuwde Fashion Academy is inmiddels druk aan het werk en ik was enorm onder de indruk van het resultaat. In 3 maanden tijd hebben ze de beginselen van het vak geleerd en zijn ze in staat om zelfstandig eenvoudige outfits te maken. De vrouwen die momenteel geen machine thuis hebben kunnen met hun eigen materialen gebruik maken van onze machines op bepaalde dagen zodat ze in ieder geval alvast kunnen werken om extra inkomsten te genereren.

Vorige week had ik de eer om aan 15 vrouwen die aan onze Business training deel hebben genomen een diploma te overhandigen. Dit was inmiddels de 9e groep en daarmee ook een hele bijzondere. Tijdens de lockdown hebben we het curriculum aangepast naar de huidige omstandigheden in de sloppenwijken en daarbij speelt persoonlijke ontwikkeling een grote rol. Ik heb deze vrouwen stuk voor stuk zien veranderen in zelfverzekerde vrouwen en het blijft fantastisch om te zien wat we met enkel kennisoverdracht kunnen bereiken.

Door alle veranderingen die er bij A Woman’s Worth gaande zijn heb ik ook mijn hoogste positie als voorzitter overgedragen. Dit heeft onder andere te maken met de nieuwe registratie maar ik merk ook dat ik behoefte heb aan mensen die me sturen. Afgelopen zaterdag werd A Woman’s Worth 7 jaar en ik ben uiteraard enorm trots op de behaalde resultaten! Met het juiste team en de juiste focus kunnen we enorm gaan groeien en ik zal me dan ook veel richten op de sponsorwerving en productontwikkeling de komende tijd.

De armoede stijgt nog steeds en aangezien de benzine in Oeganda net zo duur is als in Nederland begrijp je dat de voedselprijzen ook enorm hoog zijn. Veel mensen zijn al van 3 naar 2 maaltijden per dag gegaan en als er niet snel wordt ingegrepen dan voorzie ik een onrustige tijd. De vraag naar ons werk is ook steeds hoger dus hopelijk hebben we op korte termijn voldoende financiële middelen om te bewerkstelligen.

“Never a dull moment” is wel van toepassing op mijn leven en terwijl ik dit schrijf zit ik inmiddels in Venray en zal ik de komende 4 weken in Nederland zijn om bij te tanken. Geniet van het mooie weer en ik zie de meeste van jullie ongetwijfeld een keer in de komende weken!


Liefs

Susan


Reacties

Reacties

Leo Wethly

Hallo Susan. Dank voor het aanpassen van mijn mailadres.
Ik vond het erg leuk je samen met mam en pap in Venray te zien. Je zei dat het goed met je gaat, maar dit verhaal geeft e.e.a. toch een iets ander perspectief. Zorg dat je inderdaad goed bijtankt en tot rust komt. Verder hoop ik dat je de nare ervaring, die misbruik van vertrouwen nou eenmaal is, een plek kunt geven. Misschien tot ziens, geniet in ieder geval van je vakantie. Mede namens Louise, groetjes Leo

Lucresa

Dank voor je mooie reisverslag!
Geniet van je vakantie in Nederland en veel succes met je projecten in Oeganda!
Liefs,
Lucresa

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!