suusopavontuur.reismee.nl

Moment of fame

De sint is alweer op weg terug naar Spanje en de kerstballen mogen weer van zolder. Ondertussen zitten we hier in Oeganda niet stil en zijn we druk met de voorbereidingen voor 2022.

In september kreeg ik de sleutel van mijn nieuwe appartement in Kampala en na 5 jaar in Jinja te hebben gewoond was het tijd voor verandering. De afgelopen jaren was ik al veel in Kampala en waar ik voorheen in een gemeubileerd huis woonde stond er nu enkel en alleen een bank. Iets waar ik heel erg naar uit heb gekeken is het inrichten van mijn eigen plekje. Ik heb een goede en betrouwbare meubelmaker gevonden en al mijn meubels zelf ontworpen. Elke week werd er weer iets anders afgeleverd en stap voor stap werd het echt mijn plekje. Ik wilde zoveel mogelijk lokaal geproduceerde spullen van natuurlijke materialen kopen en iets wat al heel lang op mijn verlanglijstje stond was een karpet van bananenvezel. Inmiddels ligt het pronkstuk onder de eettafel en een goede vriend heeft op verzoek schilderijen. Ik heb het hebben van een eigen plekje ontzettend onderschat en zelfs zonder meubels voelde deze plek meteen als thuis.

Waar ik eerder al schreef over mijn bijbaan had ik er ineens 3 en werd het wat druk en onoverzichtelijk. Een van mijn opdrachtgevers zag haar kans en bood me een contract voor 20 uur per week aan dus hier was ik heel erg blij mee! Op een afstand van 7.000 km werk ik parttime voor een kinderfysiotherapie praktijk en terwijl ik werk leer ik ook allemaal nieuwe dingen die ik voor A Woman’s Worth kan inzetten. Een echte win-win situatie dus! Het geeft veel rust (ook financieel) dat ik niet alleen afhankelijk ben van de stichting en het is ook wel weer fijn om met Nederlanders te werken. Ik word op een andere manier geprikkeld en dit heeft een positieve uitwerking op alles. Ik zie meer mogelijkheden voor A Woman’s Worth en het feit dat ik nu altijd in Kampala ben werpt ook zijn vruchten af. Alle grote organisaties zijn hier gevestigd en ondanks dat er nog steeds weinig evenementen plaatsvinden word ik volop uitgenodigd. Afgelopen weekend mocht ik weer de rode loper op en het was weer een hele ervaring. Dit keer werd mijn jurk ontworpen door de bekendste modeontwerper die onlangs de award voor beste Afrikaanse ontwerper in ontvangst mocht nemen. Als een echte VIP hoefde ik niet voor mijn jurk te betalen maar werd ik gekleed om uiteraard ook reclame te maken. Ik belande op de eerste rij en was constant volop in beeld terwijl het 5 uur durende evenement live op tv was… Na afloop wilde men ook nog met de VIP op de foto dus we hebben er allemaal heel hard om gelachen omdat de meeste mensen geen idee hadden wie ik was. Hoe dan ook een geweldige en indrukwekkende dag en inmiddels ben ik dus een bekende Nederlandse in Oeganda haha. Het evenement werd georganiseerd door onder andere de Verenigde Naties en het AIDS Fonds om het stigma rondom HIV aan te vechten. Een week voorafgaand aan de show heb ik de 18 deelnemers ontmoet terwijl ze in een bootcamp zaten. De 9 meiden hebben de outfits van onze vorige show gedragen tijdens de opname van de openingsvideo voor de show. Alle deelnemers zijn HIV positief en deelden hun eigen ervaringen over hoe ze dagelijks te maken krijgen met het stigma rondom HIV. Tijdens de show stonden ze zo zelfverzekerd en met een sterke persoonlijkheid voor de camera om hun verhaal te delen. Zeer indrukwekkend en bijzonder om mee te maken. 2 van de deelnemers komen uit Jinja dus we gaan ze uitnodigen om hun verhalen met de vrouwen te delen.

Zoals sommigen van jullie in het nieuws hebben gezien werd Oeganda een paar weken geleden opgeschrikt door een aantal bomaanslagen. Waar dit altijd een ver van mijn bed show is geweest kwam het ineens heel dichtbij. Ik ben inmiddels aan zoveel dingen gewend geraakt en het is op dit soort momenten dat ik me bewust word van het feit dat ik in zo’n andere wereld leef. De eerste 2 aanslagen vonden buiten Kampala plaats en een aantal dagen later was het centrum van Kampala doelwit. Terwijl ik aan de telefoon was met een van de teamleden zei hij: het lijkt wel alsof er een aardbeving is want het hele gebouw trilt. Ik zat slechts een aantal kilometer verderop en mijn huis bewoog zeer zeker niet dus er was iets anders aan de hand. Niet veel later kwam het nieuws dat er zelfmoordaanslagen waren gepleegd. Gelukkig is iedereen die ik ken die ter plekke was ongedeerd maar helaas zijn er ook een aantal onschuldige mensen overleden en waren er veel gewonden. De teamleden die ter plekke waren hebben hele nare beelden op hun netvlies en ik ben er zelf ook even door van slag geweest. Zoals het hier dan gaat pakt iedereen de draad weer snel op want we moeten verder en er moet een maaltijd op tafel aan het einde van de dag. Inmiddels heb ik die manier van denken ook redelijk onder de knie en ook ik ging verder. Helaas werd wel meteen duidelijk dat de avondklok (die we al sinds maart 2020 hebben) niet verwijderd ging worden dus nog steeds zit ik braaf elke avond om 19 uur thuis. De nieuwe coronavariant is hier nog niet echt onderwerp van gesprek en ik hoop heel erg dat dit ook zo blijft! De president heeft aangekondigd dat in januari de economie weer opengesteld wordt en ook scholen na 2 jaar sluiting weer opengaan! Dit houdt in dat ook wij weer alle programma’s mogen aanbieden want momenteel zijn we erg beperkt. We hebben nu een pilot lopen voor onze nieuwe bedrijfsadministratie cursus en deze wordt aanstaande vrijdag door de 1e groep afgerond! De hulpvraag in de sloppenwijken is sinds de lockdown erg veranderd en door onze programma’s aan te passen kunnen we hier nu goed op inspelen.

Door de lockdown is onze Fashion Academy sinds vorig jaar maart gesloten maar met een nieuw concept zijn we meer dan klaar om in januari van start te gaan. Een mijlpaal waar ik zelf enorm trots op ben is dat 2 vrouwen die voorheen aan de Academy hebben deelgenomen nu in dienst treden van A Woman’s Worth als trainer! Ze waren bijzonder vereerd en staan te trappelen om hun kennis met andere vrouwen te delen. Het is ook een enorme positieve ontwikkeling voor de wijk want we kunnen nu ook werkgelegenheid gaan creëren. Om dit alles te realiseren zijn we momenteel extra fondsen aan het werven en om 60 vrouwen op te leiden hebben we € 3.000 nodig. Elke euro is natuurlijk meer dan welkom en donaties kunnen gedaan worden via onderstaande link:

www.geef.nl/nl/actie/naailes-in-oeganda/donateurs

We zitten in een positieve flow en onlangs heeft een bekend dagblad een groot artikel over ons werk geschreven nadat een journalist een dagje met ons had meegelopen. Het werd een artikel van 2 volledige pagina’s met een aantal foto’s en het was zo leuk om de kranten naar de vrouwen te brengen! De verbazing en glimlach op hun gezicht toen ze zichzelf in de krant zagen was onbetaalbaar!

Ondanks de onrust hier gebeuren er dus heel veel mooie dingen voor A Woman’s Worth momenteel en ik ben heel erg dankbaar voor alle mogelijkheden. Ik had nog veel meer kunnen schrijven maar dan wordt het een eindeloos verhaal. Misschien moet ik er weer wat vaker voor gaan zitten want mijn leven is momenteel een soort van intercity die in volle vaart vooruitgaat! Waar ik net ben bijgekomen van mijn “moment of fame” ben ik uitgenodigd om zaterdag tijdens de grootste award show een award uit te reiken dus ik mag wederom in een jurk de rode loper op!

Nu het einde van het jaar in zicht is neem ik ook een paar dagen vrij en mijn verjaardag vier ik over 2 weken met een groep vrienden in een natuurpark tussen de neushoorns!! Iets moois om naar uit te kijken na een veelbewogen jaar! Ik wens jullie alvast hele fijne feestdagen en blijf gezond!!

Liefs uit Kampala

Reacties

Reacties

Leo Wethly

Leuk om weer via je blog van je te horen. Dat je nu meer financiële zekerheid én een eigen plekje hebt, lijkt me inderdaad heerlijk. Dat heb je onderhand ook wel verdiend! Geniet van je rode loperactiviteiten en heel veel succes bij het vervolg van A Wonan's Worth. Hou vooral "Corona buiten de deur" en blijf gezond. Wij wensen jou een leuke Oegandese Kerst en alle goeds voor het nieuwe jaar.

Willy Berkers

Hallo Susan, wat weer een verhaal, maar nu met vooral positief nieuws. Geweldig om het allemaal te lezen. Fijn dat je met je verjaardag vrij hebt gepland want je hebt een behoorlijk druk schema. Geniet van alle goede resultaten en de hartelijke groeten van Peter en Willy

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!