suusopavontuur.reismee.nl

Terug in lockdown.....

Ze zeggen “time flies” en dat is dus ook zo… Het is inmiddels alweer juni en terwijl we hier in de volgende lockdown zitten bedacht ik me dat ik dit jaar nog helemaal geen update heb geschreven. Na een verblijf van 4 maanden in Nederland kwam ik in maart terug en voor mijn gevoel begon het jaar toen pas echt. Door de lockdown was het een beetje een gekke tijd in Nederland en het was een trip vol ups en downs en met een lach en een traan maar ik ben heel dankbaar voor de mooie momenten en herinneringen die ik heb mogen maken. Mijn lange verblijf had mede te maken met de verkiezingen die hier in Oeganda hebben plaatsgevonden en zoals ook in Nederland in de media verscheen ging dat niet geheel zonder problemen. Toen ik terugkwam was de rust redelijk wedergekeerd en corona leek bijna niet te bestaan….. Tot 3 weken geleden ineens het roer omging en de zogenaamde Delta variant begon toe te slaan. Momenteel zitten we in een vrij strenge lockdown en die is voor minimaal 42 dagen afgekondigd, dus minimaal tot eind juli. Je mag niet met de auto straat op en openbaar vervoer ligt stil, de avondklok (die we hier sinds vorig jaar maart hebben) is van 21 uur terug naar 19 uur.

De afgelopen weken heb ik best wel geworsteld met het steeds groter wordende verschil tussen de Westerse en niet-Westerse wereld. De armoede als gevolg van de lockdown is ongekend en ik heb werkelijk geen idee hoe een land als Oeganda hier ooit bovenop moet komen. We kregen 1 miljoen vaccins voor 47 miljoen inwoners en nu wachten we al weken op een volgende lading. Het vaccineren gaat ook niet op afspraak maar je sluit gewoon achteraan in de rij… En die dag heb je dus ook geen inkomsten want een dag niet gewerkt is voor vrijwel iedereen een dag geen inkomsten…. Nu wil de EU vaccins doneren en dat is leuk en aardig maar we hebben niet zoveel aan vaccins die op -80 graden bewaard moeten worden want stroom is hier geen vanzelfsprekendheid… Veel kinderen zijn al sinds vorig jaar maart thuis en ik ben bang dat een groot deel nooit meer terug zal gaan. Onderwijs is niet gratis en zeker als je nu als meisje in het binnenland opgroeit is je toekomst waarschijnlijk thuis meehelpen en op jonge leeftijd trouwen en kinderen baren. Het aantal tienerzwangerschappen is momenteel ontzettend hoog en ik kan nog een hele lijst maken van alle dingen die ik hier om me heen zie gebeuren als gevolg van de lockdown….

Terwijl we aan het begin van de 2e golf zitten zijn de 280 beschikbare IC bedden uiteraard bezet en de ziekenhuizen overvol. En dan heb ik het over de steden want in het binnenland is al überhaupt geen echt ziekenhuis. Bovenop dit alles is er ook een tekort aan zuurstof. Er zijn simpelweg geen cilinders beschikbaar om gevuld te worden en vandaag vertelde mijn buurman (die hoofd techniek is in een privé ziekenhuis) dat de fabriek waar de cilinders gevuld worden de komende dagen dicht moet omdat ze onderhoud moeten plegen vanwege de overbelasting…..

Ik heb vol verwondering naar Nederland gekeken toen ik er was en ik ben het kikkerlandje met hele andere ogen gaan bekijken. Vol verbazing over het enorme geklaag over werkelijk van alles en nog wat en hoe fijn zou het zijn als een groot gedeelte van de bevolking zich eens bewuster werd van hoe goed ze het eigenlijk hebben. Ja, wereldwijd gaan er mensen dood en wereldwijd is de economie hard geraakt. De Westerse wereld komt daar relatief snel weer bovenop, Oeganda is een van de landen die letterlijk 10 jaar terug in de tijd is gegooid en ik weet niet hoe lang het gaat duren voordat dit zich kan herstellen. Men betaald hier ook gewoon belasting maar ziet er werkelijk niks van terug. Elke dag overlijden hier mensen door de indirecte gevolgen van corona omdat ze niet naar een ziekenhuis kunnen of omdat ze simpelweg geen eten hebben. In Oeganda is de laatste jaren geen echte hongersnood geweest maar ik zie het om me heen gebeuren en het is slechts het begin…..

En dan nu even iets positiefs… Tussen de 2 lockdowns in is in april dan toch de 8e groep vrouwen afgestudeerd en dit was de 1e groep die het nieuwe curriculum heeft gevolgd. Het was een enorm succes dus daar ben ik heel blij mee. De impact van deze cursus was enorm. De vrouwen zijn heel leergierig en hebben gelijk om een extra cursus gevraagd. Door de pandemie is er überhaupt meer vraag naar educatie en veel vrouwen zijn in he afgelopen jaar hun bedrijf verloren dus ze zijn op zoek naar mogelijkheden om iets nieuws te starten. Ze zien dat de vrouwen die hebben deelgenomen het redelijk goed doen momenteel dus dat maakt dat we veel aanmeldingen krijgen. Helaas hebben we niet voldoende capaciteit om aan de vraag te voldoen en door de lockdown is ons kantoor momenteel helaas ook weer gesloten…. 2 weken geleden hebben met het hele team 3 dagen samengezeten om de strategie voor A Woman’s Worth voor de komende jaren te bepalen. We zagen de lockdown wel een beetje aankomen en voor onze nieuwe registratie hier hebben we veel extra documenten nodig. Gelukkig kunnen we veel van deze documenten thuis uitwerken dus kunnen alle teamleden in ieder geval nog iets doen. Ik heb de afgelopen weken een nieuwe training ontwikkeld dus ik hoop dat we deze heel snel aan kunnen bieden!!

Of ik me verveel nu ik nergens naartoe kan? Nee, gelukkig niet! Ik kan veel werk online doen en gelukkig is het me in Nederland gelukt om nieuwe kennis op te doen! Naailes stond al heel lang op mijn lijstje maar het kwam er simpelweg nooit van. Nou heb ik het geluk dat mijn tante de kneepjes van het vak kent en het ook nog eens leuk vond om mij les te geven. Het is me gelukt om een paar leuke outfits in elkaar te zetten en ik ben heel trots op het resultaat! Door de pandemie en teruglopende donaties is onze Fashion Academy sinds vorig jaar gesloten en om extra geld binnen te halen heb ik een collectie ontworpen. Inderdaad, een collectie geheel ontworpen door mij!! De SHE | BY A WOMAN’S WORTH collectie. Door de nieuwe lockdown heb ik de hoop op een modeshow dit jaar ook opgegeven maar ik blijf gewoon werken aan de collectie! Het kan maar klaar zijn en ik heb niet voor niks een naaimachine mee naar Oeganda genomen! Al doende leer ik ook weer nieuwe dingen en ik vind het heel leuk om te doen!

Door het teruglopend aantal sponsoren kwam de voortgang van A Woman’s Worth in het gedrang en sinds april heb ik er dan ook een extra baan bij. Ik werk als een soort van personal assistent voor de directeur van een bedrijf in Den Haag. Een drukke bedoeling maar het is even niet anders en ik heb het geld hard nodig. Al met al houdt het me nu dus letterlijk en figuurlijk van de straat en ik hoef me dus niet te vervelen Ik ben tegenwoordig ook een expert op het gebied van online presentaties en zo heb ik een aantal keren de mogelijkheid gekregen om A Woman’s Worth online te promoten en hopelijk vloeien daar weer extra donaties uit voort. Ondanks de lockdown gebeurt er dus wel van alles!!

De huidige situatie heeft me wel doen besluiten om op korte termijn naar Nederland te komen. Mocht ik hier ziek worden dan is er dus eigenlijk geen zorg beschikbaar en aangezien er ook geen testcapaciteit is weet überhaupt niemand wat er hier momenteel echt gaande is. We weten dat veel mensen ziek zijn en dat dit lang niet altijd malaria is. Het sterftecijfer gaat enorm omhoog dus voor mij is 1+1 toch nog steeds 2. Momenteel heb ik eigenlijk alleen een laptop en internet nodig om te werken dus dan kan ik beter veilig in Nederland zitten waar het nu weer de goede kant op gaat. De vorige keer lukte het ook niet om iedereen te zien dus dat gaat nu wel weer allemaal. Ennnnn al vond ik de sneeuw heel leuk, ik ben toch meer een zomer mens dus juli en augustus zijn meer mijn maanden haha. Ik had al een vlucht geboekt voor eind augustus maar vandaag heb ik deze aan kunnen passen en ik vlieg (onder voorbehoud) op 11 juli naar Nederland.

Met mij gaat het verder heel erg goed en ik eet me suf aan al het lekkere verse fruit hier. Ik beweeg elke dag en geniet volop van de mooie zonsondergangen. Mochten jullie trouwens een van onze leuke T-shirts willen kopen dan kan dat want ze zijn weer volop beschikbaar in Nederland. 100% biologisch katoen dus in alle opzichten een verantwoorde outfit! Stuur me even een berichtje als je ze wilt bestellen. Ze zijn beschikbaar in maat S t/m XL voor slechts € 19,95! Leuk voor jezelf maar ook als cadeautje! We hebben onlangs ook weer een nieuwe fotoshoot gehad (met onze maatschappelijk werksters als model) dus ik zal de foto's toevoegen zodat jullie de t-shirts kunnen zien.

Nou het is een lang verhaal geworden maar dat komt natuurlijk omdat ik zolang stil ben geweest haha. Over 3 weken zit ik veilig in Nederland en hopelijk lukt het dit keer wel om wat meer van Nederland te zien!!

Tot snel!!


Liefs uit Kampala


Reacties

Reacties

Lucresa

Dank voor je mooie reisverhalen.
Ik heb wekelijks nog contact met vrienden uit verschillende regio’s in
Oeganda en heb een goed beeld hoe het daar nu is.
Inderdaad mensen in Nederland klagen over zoveel dingen maar je moet oppassen dat je niet cynisch wordt daarover, zo heb ik ervaren.
Je kunt de landen niet vergelijken.
Oeganda zit voor altijd in mijn hart.
Veel succes met alles en weer een fijn verblijf in Nederland.
Groetjes Lucresa

Leo Wethly

Ik heb je verhaal met belangstelling gelezen. Heel verstandig dat je gezien de medische zorgsituatie ter plekke naar Nederland komt. Neem intussen vooral geen onnodige risico's! Ik wens je mede namens Louise alle goeds en wellicht zien we je over enkele weken in Venray.
Groetjes, Leo

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!