suusopavontuur.reismee.nl

Terug op Nederlandse bodem!

Na bijna een jaar ben ik eindelijk weer op Nederlandse bodem! Met een negatieve COVID test mocht ik zondagochtend Oeganda verlaten en in de middag arriveerde ik op een zeer verlaten Schiphol. Ondanks mijn negatieve uitslag moet ik toch nog 10 dagen in quarantaine en dus zit ik momenteel bij Diana in Utrecht. Het is natuurlijk een gek idee om in Nederland te zijn en niemand te mogen zien maar het is niet anders. Gelukkig blijf ik tot maart dus die 10 dagen overleef ik ook wel weer.

In mijn vorige blog schreef ik over de ups en downs van dit jaar en dat werden er nog meer in de laatste dagen voor mijn vertrek… Zoals jullie wellicht in het nieuws hebben gehoord of gelezen is er momenteel veel onrust in Oeganda. Dit was in de lijn der verwachting en daarom ben ik ook voor langere tijd in Nederland maar dat de vlam nu al in de pan zou slaan hadden we niet verwacht. In januari staan de presidentsverkiezingen op het programma en zeer begrijpelijk wil het volk na 35 jaar wel een andere president. Bobi Wine, de oppositieleider wordt met de dag populairder en dit wordt niet bepaald gewaardeerd door de huidige president. Toen de oppositieleider 2 weken geleden plotseling werd gearresteerd braken overal in het land rellen uit. Ik was op dat moment thuis in Jinja en ik ben na 7 jaar best wel wat gewend maar in ene mum van tijd sloeg de sfeer om en vlogen de kogels in het rond. Ik woon in een hele rustige buurt maar zelfs daar kwamen de tanks met traangas door de straat gereden. Nieuwszenders mochten niks uitzenden en zo leek het voor de buitenwereld alsof er niks aan de hand was. Het internet werd vrijwel helemaal plat gelegd om communicatie moeilijk te maken. Normaal gesproken zijn dergelijke rellen alleen in Kampala maar nu braken ze overal uit. Politie en leger treden enorm hard op en zo zijn er al onschuldige mensen neergeschoten. Mensen die op de verkeerde plek op de verkeerde tijd waren en op zoek waren naar een veilige schuilplaats. In de pers werd naar buiten gebracht dat het er ongeveer 40 zouden zijn maar we weten allemaal dat het werkelijke aantal vele malen hoger ligt. Ik heb nare beelden gezien en verhalen gehoord en ook sommige teamleden werd dit niet bespaard. Ze hebben urenlang in gebouwen opgesloten gezeten terwijl de kogels en het bloed in het rond vlogen. Het was alsof we in een hele horrorfilm beland zijn en niemand wist wat er ging gebeuren. Na 2 dagen werd Bobi Wine gelukkig vrijgelaten en keerde de rust langzaam terug. Het leger nam het over van de politie en ze staan overal klaar om direct in te grijpen. Ik zat midden in het overdragen van mijn werkzaamheden en ben er best wel even door van slag geweest. De komende maanden zijn heel onzeker voor Oeganda en ik heb het land dan ook met gemengde gevoelens verlaten. Ik hoop dat de rust snel terugkomt na de verkiezingen maar ook dit kan best even duren.

Een aantal weken geleden zijn we van start gegaan met een nieuwe groep en het is de meest enthousiaste groep ooit! Ze zijn zeer betrokken en enorm leergierig. Ze willen heel graag vooruit na de lockdown maar hier hebben ze hulp bij nodig. We hebben een aantal nieuwe partners die ook training geven over onderwerpen als huiselijk geweld etc. Een enorm probleem momenteel en ik heb dan ook de nodige heftige verhalen gehoord. Het blijft mooi om te zien hoe ons team een veilige omgeving voor ze creëert waardoor de vrouwen ervaringen met elkaar delen.

We hebben het trainingsprogramma aangepast naar de huidige problematiek in de wijk en dit blijkt een goede zet te zijn geweest. We hebben vrouwen die zich nu al hebben ingeschreven voor volgend jaar omdat we nu niet iedereen konden plaatsen omdat we hebben niet genoeg capaciteit en hiervoor hebben we donaties nodig. Vandaag start onze crowdfunding campagne en we hopen voor het einde van het jaar € 5.000 op te halen om vrouwen toegang te geven tot educatie. De impact van de lockdown is enorm en de huidige verkiezingstijd maakt het nog moeilijker. Elke euro is zo ontzettend welkom!! Donaties kunnen gedaan worden via onze speciale actiepagina en uiteraard mag de actie gedeeld worden!!

A Woman's Worth (kentaa.nl)

Helaas zitten we in Nederland ook in een lockdown en met het bedrag dat je normaal uit zou geven aan een etentje in de stad kunnen vrouwen in Oeganda geholpen worden met het opbouwen van een financieel zelfvoorzienende en onafhankelijke toekomst!! Het is financieel een zwaar jaar voor A Woman’s Worth en ik hoop dat iedereen een klein (of groot) steentje bij kan dragen om de wereld net iets mooier te maken. Ja we klagen hier in Nederland over van alles en nog wat maar we hebben allemaal een dak boven ons hoofd en het is veilig. Meer dan ooit ben ik me bewust van het feit wat het betekend om in een veilig en politiek stabiel land te leven.

Alvast heel erg bedankt voor jullie steun en ook alvast hele fijne feestdagen en vooral een gezonde decembermaand!!


Liefs vanuit Utrecht!


Susan

 


 

Reacties

Reacties

Katja

Ga zeker doneren......en goed dat je voorlopig even hier bent.....zal ook duimen voor een goede afloop voor Oeganda

Leo Wethly

Jammer dat de situatie in Oeganda op deze manier is geëscaleerd met als gevolg veel onschuldige doden en gewonden. Heel triest, maar zo zie je maar weer dat Oeganda - net als vele andere landen in Afrika - een heel kwetsbare regio is. Kwetsbaar door de economische omstandigheden, de heersende machthebbers en hun concurrenten, maar ook door de toch wel andere "cultuur". En mede daardoor ook risicovol voor de helpende handen uit de westerse wereld.
Louise en ik zijn daarom erg blij dat je gezond en wel in Nederland bent. Geniet er maar van samen met mam, pap, René en Miep.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!