suusopavontuur.reismee.nl

Lockdown mijlpalen

Na maanden van “lockdown stilte” is het tijd voor een update vanuit Oeganda! De afgelopen tijd is best wel een achtbaan geweest met de nodige ups en downs. Sinds vorige week zijn na ruim 6 maanden de grenzen weer open maar mijn vakantie naar Nederland in juli kon helaas door de lockdown niet doorgaan. Na een half jaar hebben we hier het aantal besmettingen wat Nederland momenteel in 1 dag heeft dus het moge duidelijk zijn dat de lockdown niet heel veel met COVID19 te maken heeft. Ik kan een boek schrijven over hoe er hier met de situatie wordt omgegaan en ik weet eigenlijk niet eens waar ik moet beginnen om het uit te leggen. Alles draait om macht en geld en de armoede is enorm, vooral in de steden. De politie en het leger treden hardhandig op en er zijn hier meer mensen overleden door lockdown gerelateerde toestanden dan door het virus zelf….. Na 7 jaar ben ik best wel wat gewend maar meer dan ooit heb ik weleens gedacht dat ik in een hele slechte film terecht was gekomen. Waar de president op tv al slurpend aan thee (en ja dit gaat helaas met geluid….) het volk toespreekt komt er elke keer een heel warrig verhaal waardoor de dag erna alles weer opgehelderd moet worden haha.

Qua werk konden we gelukkig een tijdje geleden weer langzaamaan wat werkzaamheden oppakken. We mochten tot een paar weken geleden nog geen trainingen geven dus we hebben besloten om alle vrouwen die ooit hebben deelgenomen aan het programma te bezoeken en om een klein voedselpakket uit te delen. Dit werd bijzonder gewaardeerd en ze vinden het fijn om te weten dat we er nog steeds voor ze zijn na al die jaren. Ik ben zelf ook mee geweest met bezoeken en ik ben enorm trots op de vrouwen en de impact van ons werk is meer dan ooit zichtbaar. Sommige bedrijven mogen nog steeds niet open en deze vrouwen hebben mede dankzij hun spaargeld een nieuwe business kunnen opstarten! Tijdens de training hameren we altijd op sparen en nu werd ineens heel duidelijk hoe fijn het is als je een spaarpotje hebt voor noodgevallen. Wereldwijd is men getroffen door COVID 19 maar hier is vrijwel iedereen afhankelijk van dagelijkse inkomsten en dat is erg lastig momenteel. Er is geen vangnet en de armoede stijgt snel. Deze stijging gaat helaas hand in hand met een stijgende criminaliteit en meer dan ooit tevoren ben ik me bewust van mijn huidskleur. De avondklok is nu tussen 21 uur en 5.30 maar ik ben nog steeds elke dag om 18 uur thuis omdat ik liever niet in het donker op straat ben momenteel en het is hier elke dag om 19 uur donker. Tja, ik zit dus echt al 6 maanden lang elke avond thuis op de bank! Helaas kan ik niet naar alle sloppenwijken momenteel omdat ik te veel opval….. dit ondervond ik een aantal weken geleden…. . Gelukkig ben ik veel gewend en kan ik dergelijke situaties goed inschatten maar ik kan me nu heel goed voorstellen dat sommige vrouwen slapeloze nachten hebben in die wijken. Huiselijk geweld komt meer dan ooit voor en het aantal tienerzwangerschappen stijgt enorm. Scholen gaan niet meer open dit jaar en dus hangt alle jeugd verveeld rond. Ondanks de lockdown heeft de overheid besloten om de verkiezingen in februari door te laten gaan en ook dit gaat hier helaas niet zonder geweld. Een wereld die voor Westerlingen niet of nauwelijks te begrijpen is en ik kan het ook niet even snel uitleggen. Het team heeft onderzoek gedaan naar de impact van COVID19 in de diverse wijken en de resultaten waren zeer nuttig. De behoeftes in de wijk zijn veranderd doordat de problematiek ook is gewijzigd. Er is besloten om voorlopig geen specifieke business cursus te geven omdat veel vrouwen hun bedrijf zijn verloren. We hebben een nieuwe training ontwikkeld die meer gericht is op de huidige problematiek rondom leningen, rechten en huiselijk geweld etc. Een interessante wending en aanstaande vrijdag start de 8e groep vrouwen aan een gehele nieuwe cursus! Ik kan dus niet zeggen dat we de afgelopen maanden hebben zitten slapen en we zijn door de huidige situatie juist kritisch naar ons programma gaan kijken. Als er voldoende fondsen binnen komen dan starten we in 2021 met een speciale bedrijfsadministratie cursus voor de vrouwen die dit juist graag willen leren. We kunnen het nu niet combineren omdat het een vereiste is om een bedrijf te hebben bij moment van deelname en dat is nu dus de uitdaging….

Op 6 augustus was het precies 5 jaar geleden dat ik bij de notaris zat om de oprichtingsacte van A Woman’s Worth te tekenen. Een bijzondere dag en dit kon ik natuurlijk niet zomaar voorbij laten gaan. We konden het niet groots vieren omdat dit niet is toegestaan maar we hebben met het hele team een hele leuke dag gehad met de nodige hapjes en drankjes! Een enorme mijlpaal en er is veel door mijn hoofd geschoten die dagen. Ik had nooit gedacht dat ik op 6 augustus 2020 zoveel redenen had om te vieren. Meer dan 100 vrouwen hebben aan ons programma deelgenomen, we hebben 2 succesvolle modeshows georganiseerd en ik heb de ASFA Positive Change Award mogen ontvangen. Meer dan ik ook ooit had kunnen dromen en een paar weken geleden kwam daar een andere mijlpaal bij. Omdat we dit jaar helaas geen modeshow kunnen organiseren hebben we een speciale collectie ontworpen om extra inkomsten te genereren. Met behulp van het hele team is het gelukt om een geweldige collectie te maken en ook nu hebben de modellen en fotograaf zich vrijwillig ingezet voor een fotoshoot! Het is een enorme klus geweest en ik heb me in de meest bizarre situaties moeten begeven om de collectie in de winkel te krijgen maar teamwork made the dream work en de eerste outfits zijn verkocht!! Ik zal foto’s toevoegen en orders zijn van harte welkom!! We hebben ook een speciale t-shirt collectie met quotes en deze worden voor €15 in Nederland verkocht. De opbrengsten gaan uiteraard volledig naar A Woman’s Worth. Misschien een leuk idee als cadeau voor Sinterklaas of kerst??

Zoals ik al schreef staan de verkiezingen hier voor de deur en al voor de lockdown had ik besloten om in die periode niet in Oeganda te zijn. Inmiddels zijn de grenzen eindelijk weer op en op 29 november vlieg ik voor ruim 3 maanden naar Nederland! Gedurende de lockdown veranderede er ook veel in de thuissituatie waardoor het soms heel erg moeilijk is geweest om zover weg te zijn dus ik ben blij als ik zometeen weer op Nederlandse bodem sta en bij familie kan zijn.

Ik hoop dat jullie allemaal gezond zijn en blijven en dat ik jullie over een paar maanden weer zie! Mondkapjes zijn hier al maanden verplicht dus daar ben ik in ieder geval al aan gewend!


Liefs uit Jinja!!




Reacties

Reacties

Leo Wethly

Wederom een indrukwekkend verhaal. Je zult er maar tussen zitten, denk ik dan. respect voor al je inzet, durf en hetgeen je ondanks de vele moeilijkheden de afgelopen jaren hebt bereikt.
Ik vind het ook heel goed dat je aan je eigen veiligheid denkt.
Louise en ik wensen je suk6 voor de komende weken in Oeganda, voor straks een goede thuisreis en wellicht tot ziens.

Lucresa

Een mooi en bijzonder verhaal.
Ik heb nog wekelijks contact met mensen uit Jinja en omgeving en blijf daardoor een beetje op de hoogte.
Fijn dat je een poosje naar Nederland kan komen.
Veel sterkte en succes.

Mar jacobs

Een mooi verhaal Suzanne.
Kan me wel voorstellen dat je nu aan vakantie toe bent.
Het thuisfront wacht al op je, veel plezier voor straks.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!