suusopavontuur.reismee.nl

Er is een eerste keer voor alles....

Er is een eerste keer voor alles en na 6 jaar was het helaas een paar weken geleden zover, malaria….. Waar ik in het begin toch echt dacht dat ik een griepje onder de leden had werd na een paar dagen toch wel duidelijk dat er iets anders aan de hand was toen ik ineens 40 graden koorts kreeg

Vroeg in de ochtend heb ik Ernest (de buurman) gebeld en binnen 5 minuten stond hij aan mijn deur omdat ook hij wist dat er iets niet goed was. De prioriteit was om naar het ziekenhuis te gaan voor een officiële check en niet veel later zaten we in de auto onderweg naar de dokter. Na een simpele bloedtest kwam de uitslag van een flinke zogenoemde ++ malaria. Ik had dus meteen een heftige variant te pakken en de artsen konden bijna niet geloven dat het mijn eerste keer was. Door de aanhoudende regen (het regent echt al maanden) zijn er veel muggen en het aantal malaria gevallen is 40% hoger dan normaal in deze tijd van het jaar. Na een paar keer flauwvallen en met een flinke dosis medicatie mocht ik weer naar huis en moest ik na 3 dagen terugkomen. Ik ben in mijn leven best weleens flink ziek geweest en ik heb ook meerdere operaties ondergaan maar malaria is toch wel iets anders! Door de hoge koorts leek het of ik op een andere planeet was en ik heb 48 uur niet kunnen slapen. Ik kon alleen maar bibberen in mijn bed en dat bibberen is misschien nog wat lichtelijk uitgedrukt en het leek af en toe wel een kleine aardbeving…. Iedereen raakte wat in paniek en de kinderen van de buren rende elke keer naar de poort als er iemand binnenkwam om te vertellen dat ze stil moesten zijn want hun “auntie Susan” was ziek! Gelukkig sloeg de medicatie redelijk snel aan en na 2 dagen ging de koorts eindelijk weg. Toen ik na 3 dagen op controle ging waren de artsen verbaasd dat alle parasieten uit mijn bloed verdwenen waren. Ik voelde me nog steeds alles behalve goed maar het nieuws dat de medicatie dus werkte was een enorme opluchting. Malaria is in Oeganda nog steeds doodsoorzaak nummer 1 en ik snap nu waarom. Je moet er enorm snel bij zijn en niet te lang wachten. Ik had mijn griep verhaal nog uitgelegd en de dokter moest al lachen want de griep kennen ze hier niet eens. Het is een simpele verkoudheid of malaria hier…. Na anderhalve week thuis te zijn geweest dacht ik dat het allemaal wel weer ging en dat ik ook mijn eigen boodschappen weer kon gaan doen. Al na 50 meter lopen begaf ik het bijna en alles begon te duizelen…. Ik voelde me zo’n enorme sukkel aangezien de meeste mensen hier na een paar dagen met malaria in bed te hebben gelegen gewoon weer aan het werk gaan. De artsen vertelde me al dat de eerste keer het allerergst is en vooral voor mensen die niet uit een malaria gebied komen. Dat heb ik dus geweten……….. Alle rode bloedlichaampjes worden vernietigd met als gevolg dat ik dus enorme bloedarmoede had. Ik moest aan een speciaal dieet en ter aanvulling aan de ijzertabletten. Na 3 weken voelde ik me weer een beetje mens en kwam mijn energie eindelijk terug. Tot op de dag van vandaag is mijn eetlust nog niet wat het zijn moet en het herstel kan weken duren. Ik ben nu inmiddels wel volledig ingeburgerd denk ik maar ik hoop toch echt dat het de laatste keer was!

Terwijl ik thuis aan het bijkomen was van de malaria was het team druk met het werven van een nieuwe groep en inmiddels is de 7e groep met 16 enthousiaste vrouwen begonnen met het programma! Doordat de resultaten steeds zichtbaarder zijn wordt het wervingsproces ook iets gemakkelijker. Het blijft nog steeds een uitdaging om heel duidelijk te vermelden dat we geen geld of lening verstrekken omdat veel andere projecten dat wel doen. Ondertussen komt de modeshow ook heel dichtbij en met nog maar een paar dagen te gaan word ik steeds nerveuzer. De tickets zijn sinds een week in de verkoop en er zijn er al behoorlijk wat verkocht. We hebben een beperkte beschikbaarheid omdat we maximaal 200 mensen kunnen hosten. Doordat ik ruim 3 weken uit de running was liepen we achter op schema en dat zorgde voor een aantal zeer stressvolle momenten. We hebben een afspraak gehad bij een van de grootste radiostations en momenteel wordt de show volop op de radio gepromoot! Aanstaande dinsdag wordt ik geĂŻnterviewd en maak ik dus mijn radiodebuut!

De show levert nu al veel bekendheid op voor A Woman’s Worth en in Jinja sta ik inmiddels bekend “de mevrouw van de modeshow” ……… Het hele team is momenteel bezig met het afwerken van alle outfits en er wordt heel hard gewerkt. Iedereen begint lichtelijk onrustig te worden en de vrouwen zijn al weken bezig met hun eigen jurk, schoenen, haar, make up en sieraden. De workshops op vrijdag en zaterdag zijn heel leuk en het is mooi om te zien hoe zelfverzekerd de vrouwen tegenwoordig zijn. De ontwerpers hebben ze regelmatig in het diepe gegooid waardoor ze dus vaker zelfstandig aan het werk moesten. Dit heeft zijn vruchten afgeworpen en ik kan niet wachten om alle outfits op de catwalk te zien volgende week. Er is ontzettend veel aandacht aan alles besteed en iedereen is aan het aftellen. Ik heb veel mensen ontmoet in de afgelopen maanden en ik kom in een hele nieuwe wereld terecht! Ik ben al uitgedaagd om volgend jaar een fashion week in Jinja te organiseren en ik moet toegeven dat ik het niet ondenkbaar vind…. De eigenaar van het modellenbureau is inmiddels een goede vriend geworden en we zijn samen op een missie. Zijn modellen veroveren de wereld en sommige modellen die vorig jaar nog onze show liepen doen nu de grote shows in New York, Parijs en Milaan voor GUCCI, Prada, Yves Saint Laurant, etc. De Oost Afrikaanse mode-industrie is heel erg in ontwikkeling en ik vind het een geweldige uitdaging om daar met de vrouwen onderdeel van te mogen zijn. Ik heb dit jaar mijn eigen jurk ontworpen en momenteel wordt er door de vrouwen de laatste aanpassing aan gedaan. Op de gastenlijst staan inmiddels een paar grote namen in de mode-industrie en ook ontbreken belangrijke potentiele sponsoren niet! We hebben in ieder geval een paar bevestigingen ontvangen van een aantal banken en ik verwacht ook een bevestiging van de Nederlandse Ambassade. Door allerlei toestanden en tegenslagen waren we dit jaar te laat voor sponsoring vanuit de ambassade maar ze hebben toegezegd volgend jaar van de partij te zijn en ons te willen helpen om het concept naar een hoger niveau te tillen. Ik ben gezond gespannen voor de show en ik heb het gevoel dat er veel positiefs uit gaat komen. Des te belangrijker het was om alles op alles te zetten om de show door te laten gaan! Net als vorig jaar zal de show volgende week zaterdag (19 oktober) weer live via Facebook te zien zijn. Het begint om 18 uur Nederlandse tijd dus ik zou zeggen: maak er een gezellige avond van en geniet met ons mee via www.facebook.com/awomansworthuganda

Na de show neem ik minimaal een week vrij aangezien het de afgelopen tijd enorm druk is geweest en ik 7 dagen per week werk. Ondertussen heb ik ook weer een aantal studenten van het Windesheim College in Zwolle hier dus ik verveel me niet! Na de show laat ik alles eens even bezinken en hopelijk komt de zon ook eindelijk eens een keer terug naar Oeganda zodat ik kan relaxen bij het zwembad!

Fijne zondag!


Liefs uit Jinja!

Reacties

Reacties

Leo Wethly

Hoi Susan, fijn dat je weer wat bent opgeknapt. Ik wist al van je malaria, want mam en pap waren vanmiddag bij ons op bezoek. Als het e.e.a. tegen zit en je dan ook nog als klap op de vuurpijl malaria met zeer hoge koorts oploopt, dan kan ik me voorstellen dat "alles om je heen tolt".
Alle aandacht gaat nu begrijpelijk uit naar de aanstaande modeshow, maar wees verstandig en hou jezelf in de gaten. Je geeft al aan na de show ruim een week vrij te nemen en dat moet je ook zeker doen! Ik wens je mede namens Louise op de 1e plaats een goed en volledig herstel toe en verder een mooie en succesvolle show. Wellicht zien we elkaar later in het jaar als je weer naar Nederland komt. Groetjes, L&L

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!