suusopavontuur.reismee.nl

Traangas, geweld, fraude en corruptie..... verkiezingen in Oeganda

Terwijl Oeganda probeert om de draad weer op te pakken na de verkiezingen blijven we nog erg alert op ongeregeldheden. De afgelopen maanden is er volop campagne gevoerd voor de presidentiële verkiezingen en dit ging op een ietwat andere manier dan dat wij gewend zijn. De huidige 71-jarige president Museveni is al 30 jaar aan de macht en vooral de jongeren willen een verandering. De uitslag van de verkiezingen was niet geheel verassend aangezien corruptie en fraude hand in hand gaan met de verkiezingen (en met Museveni). Op advies van de ambassade zijn we de afgelopen dagen (net als veel Oegandesen) binnen gebleven. Op de dag van de verkiezingen (donderdag) besloot de overheid om alle social media (Facebook, Whatsapp, Twitter, etc)te blokkeren en internet werd enorm vertraagd of afgesloten. De straten waren vooral gevuld met politie en leger en er deden zich her en der relletjes voor. In Kampala was het een chaos en daar zijn dus ook meerdere mensen overleden als gevolg van de ongeregeldheden rondom de verkiezingen. Het leger gebruikt naast traangas veel geweld en er was al aangekondigd dat ze hard op zouden treden. Iets wat niet geheel werd vermeld in de Nederlandse media is dat mensen hier worden neergeschoten omdat ze hun mening laten horen….. Het is een bizarre ervaring maar aan de andere kant ook interessant om het mee te maken. Het is vooral vreemd om te zeggen dat ik bijna “blij” ben dat Museveni heeft gewonnen aangezien er anders wellicht een burgeroorlog uit zou breken. Het is onbegrijpelijk hoe corrupt alles is en dat Museveni het voor elkaar kreeg om in de gebieden waar hij niet zo populair was alle stembiljetten met 7 uur vertraging beschikbaar te stellen. Naar schatting zijn de stemmen van ongeveer 1.700 stembureaus niet geteld en dus niet meegenomen in de definitieve uitslag. Volledig onbegrijpelijk en het land schreeuwt letterlijk en figuurlijk om verandering. De commissie van de EU was volop aanwezig en concludeerde uiteraard dat er veel fraude werd gepleegd maar meer dan dat gebeurd er dus niet.

Aangezien we 4 dagen binnen hebben gezeten had ik gehoopt ontzettend veel werk te doen maar helaas besloot Museveni om het internet bijna volledig af te sluiten dus ik kon uiteindelijk vrijwel niks… We waren gelukkig met genoeg mensen thuis en hebben er met z’n allen maar het beste van gemaakt. Een BBQ ter ere van de verkiezingen en de eettafel werd omgebouwd tot pingpong tafel dus al met al kwamen we met de nodige drankjes de dagen wel door.

Een aantal weken geleden werd ik gevraagd om tijdens een breakdance evenement een workshop te geven over ondernemerschap. Met een vertraging in het programma van ongeveer 2 uur (wat een verassing haha) zaten er ongeveer 50 dansers en artiesten klaar voor de workshop. Een opkomst die ik absoluut niet had verwacht en het was een leuke ervaring! Dans in het algemeen is een groot onderdeel van de cultuur en zeker breakdance is onder jongeren heel erg populair. Na afloop van de workshop kwamen ze me veelal persoonlijk bedanken en vragen stellen dus een mooi compliment. De lokale tv-zender was ook aanwezig en je raadt het al….. ook ik werd geïnterviewd haha.

Terwijl mijn ongeduldigheid soms enorm op de proef wordt gesteld en dingen soms naar mijn idee niet snel genoeg gaan maken de vrouwen elke week kleine stapjes vooruit. Ik ben echt vreselijk trots op wat we tot nu toe hebben bereikt met z’n allen en ineens lijken de vrouwen door te hebben hoe ze verder moeten. Waar ze me in het begin soms nog met enorm vragende ogen aan zaten te kijken begint iedereen nu op haar eigen manier dingen te veranderen en in te zien. We hebben ze vorige week gevraagd hoe ze zelf kijken naar de afgelopen maanden en iedereen ziet een positieve verandering. De een heeft al een heel goed beeld van wat er allemaal precies gebeurd in haar bedrijf en hoe ze dingen aan kan passen en de ander ontwikkeld zich op persoonlijk vlak waardoor ze zich later weer volledig op haar bedrijf kan richten. Het feit dat we ze vragen om over dingen na te denken is iets wat een enorme verandering teweeg heeft gebracht. We zijn nog bezig met het schrijven van de individuele business plannen en het is geweldig om te zien dat sommige vrouwen zelfs al plannen aan het uitvoeren zijn. Ze krijgen steeds meer door hoe ze meer omzet moeten genereren en ieder doet dit op haar eigen tempo. Door de inzet van Diana krijgen we een steeds beter beeld van de persoonlijke situatie. Deze gesprekken zijn soms erg confronterend maar het feit dat ze over dergelijke persoonlijke zaken met ons durven te spreken is een enorme overwinning. Veel problemen zijn financieel gerelateerd maar ook problemen in de relationele sfeer komen veel voor. Een van de vrouwen heeft besloten om te gaan scheiden en om voor zichzelf en haar kinderen te kiezen. Een enorme stap en een mooi uitgangspunt voor een nieuwe start. De vrouwen zijn stuk voor stuk sterker dan we denken en ze durven nu voor zichzelf op te komen. Iets wat niet heel gebruikelijk is in Oeganda. We adviseren de vrouwen in dergelijke situaties niet maar houden veelal een spiegel voor en laten ze uiteraard zelf een beslissing nemen. Het feit dat ze hun verhaal met iemand kwijt kunnen en dat er iemand is die naar ze luistert maakt al een verschil.

De scholen zijn hier na een lange zomervakantie weer begonnen maar helaas kan niet iedereen het schoolgeld betalen en dit betekend dus dat kinderen gedwongen thuis zitten. Gisteren hebben we tijdens de wekelijkse bezoeken geprobeerd om de oudere kinderen wat meer te betrekken bij de thuissituatie aangezien ze vaak ook een bijdrage kunnen leveren. Momenteel ben ik ook bezig met het opstarten van een nieuw project om meer inkomen te kunnen generen voor A Woman’s Worth en om de vrouwen iets extra’s te kunnen bieden. We starten met het maken van armbanden van oude plastic flessen en de kleurrijke Afrikaanse stoffen. Een ongekend talent van mezelf blijkbaar want iedereen vindt ze geweldig. Vrijdag gaan we een aantal vrouwen en hun dochters leren hoe het moet zodat ik zoveel mogelijk mee naar Nederland kan nemen. Ze worden betaald per armband dus hebben zo een klein extraatje en de winst gaat volledig naar het project. Ik zal een foto toevoegen zodat jullie alvast een beeld hebben. Er staan nog veel meer ideeën op de planning en hier wordt momenteel ook hard aan gewerkt. Wordt vervolgd dus!

Nog maar 4 weken te gaan voordat ik weer naar Nederland ga en er komt nog steeds werk bij haha. Ik probeer uiteraard zoveel mogelijk te doen maar geniet ook nog even van mijn tijd hier. Natuurlijk vind ik het leuk om iedereen weer te zien in Nederland maar het afscheid hier zal me niet gemakkelijk af gaan. De vrouwen vragen nu al steeds wanneer ik ga en vooral wanneer ik weer terugkom. Tja, dat antwoord kan ik nog niet geven maar dat zal niet heel lang duren. Ik ben langzaamaan hier rond aan het kijken voor een baan en hoop dat met het project te kunnen combineren. Helaas is het financieel onmogelijk om me nog langer alleen maar met het project bezig te houden maar misschien dat dit in de toekomst ooit nog eens lukt.

Het is hier nog steeds vreselijk warm dus Liefs vanuit een broeierig Jinja!

Reacties

Reacties

Leo

Troost je Susan, Traangas, geweld, fraude en corruptie..... daar hoef je niet voor naar Oeganda. Sommige voetbalwedstrijden gaan hier (nog steeds!) gepaard met traangas en geweld, fraude en corruptie zijn hier bij diverse politieke partijen ook volop aanwezig, dus .......
Het is goed om te lezen dat je project floreert en dat de vrouwen progressie boeken. We spreken je uiteraard graag over enkele weken. Tot dan en voor de tussentijd: TAKE CARE!

Margriet

Nou Susan, weer veel verschillende dingen meegemaakt. Zal soms toch wel heftig zijn. Geweldig dat je zulke goede resultaten haalt. Daar doe je het tenslotte toch voor. Nog veel succes voor de tijd dat je nog daar bent

Lucresa Wijnacker

Hoi Susan,
Alles goed met je?
Ik zou heel graag binnenkort een keer met je willen afspreken omdat ik een aantal vragen heb ten behoeve van een eventueel volgend bezoek aan Jinja.
Zou je mij een keer kunnen bellen zodat we een eventuele
Afspraak kunnen maken. Mijn telefoonnummer is
0317-426306 in Wageningen.
Heel veel groetjes van,
Lucresa

Lucresa Wijnacker

Hoi Susan,
Hoe gaat het met je? En lukt het allemaal met de voorbereidingen?
Denk je nog even aan de afspraak inzake het eventueel
Helpen bij je project?
Ik ben van plan om volgend jaar februari en maart weer naar Oeganda te gaan.
Graag hoor ik van je.
Groetjes,
Lucresa

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!