suusopavontuur.reismee.nl

Laatste ontwikkelingen in Jinja

Terwijl ik steeds meer opga in het Oegandese leven vliegt de tijd voorbij en ineens is er weer een maand voorbij dus tijd voor een update! Ook hier is niks zo veranderlijk als het weer en gaan we dus van warm naar koud (nou ja, koud voor mijn huidige begrippen dan).

Begin januari was eindelijk het moment daar dat ik het certificaat voor de registratie van het project in ontvangst mocht nemen dus dit was een goede start van het nieuwe jaar! Alles is nu officieel geregeld en voor het komende jaar mogen we dus onze werkzaamheden uit blijven voeren. Het project begint steeds meer vorm te krijgen en de trainingen staan niet meer alleen in het teken van het ondernemerschap maar sinds de komst van Diana besteden we ook aandacht aan de persoonlijke ontwikkeling. Deze twee dingen gaan immers hand in hand met elkaar en de meeste vrouwen hebben de nodige persoonlijke problemen waardoor ze zich niet volledig op hun bedrijf kunnen richten. We zijn begonnen met het schrijven van de business plannen en dit vergt natuurlijk de nodige tijd en uitleg. Aangezien de bedrijven heel verschillend zijn kunnen we dit niet tijdens de trainingen bespreken en vanaf nu gaan we elke week minimaal 1 keer bij ze langs om alles te bespreken. Ze moeten realistische doelen stellen en nadenken hoe ze deze doelen willen gaan behalen. De een wil een nieuw bedrijf starten en de ander wil haar huidige bedrijf uitbreiden met een product of service. Ze moeten de huidige markt en dus ook de vraag in kaart proberen te brengen en dit is iets wat ze nog nooit eerder hebben gedaan. De meeste vrouwen zullen geld moeten investeren om hun doelen te behalen dus ik wil ze zoveel mogelijk na laten denken over alles om de kans van slagen zo groot mogelijk te maken. Langzaamaan beginnen ze te begrijpen dat ze het plan niet voor mij schrijven maar voor zichzelf. Dinsdag vroeg Nancy mij tijdens het bezoek waarom ik toch zoveel van de vrouwen houd dat ik dit allemaal voor ze doe. Tja, goede vraag en ik weet in ieder geval dat ik het met alle liefde en plezier doe omdat ik enorm geloof in de kennisoverdracht. Het is ook bijzonder om te zien hoe de vrouwen elk op een andere manier steeds meer vertrouwen hebben in het project. Zo houdt de ene vrouw een afstand terwijl de andere me elke keer omhelst als ik er ben. Het wederzijds respect maakt dat ze zich op hun gemak voelen. Diana besteedt de komende maanden aandacht aan de persoonlijke ontwikkeling van de vrouwen en heeft ze daarom gevraagd om een zogenaamde “zorgboom”in te vullen. Ze moeten benoemen wat hun huidige zorgen zijn zodat we kunnen kijken hoe en of we ze hierbij kunnen helpen.

Op verzoek van de vrouwen zijn we ook gestart met de extra trainingen rekenen en Engels. Het is mooi om te zien dat ze de lessen zeer aandachtig volgen en trots hun huiswerk laten zien. Vooral de lessen Engels zijn op een laag niveau omdat de meesten nauwelijks onderwijs hebben gehad en dus schrijven geen vanzelfsprekendheid is. De extra trainingen zijn niet verplicht en worden aangeboden om ze verder te ontwikkelen en uiteraard profiteert hun bedrijf hier uiteindelijk ook van.

2 Weken geleden kwam de vraag of ze een spaargroep op konden starten. Ik was enigszins verbaasd maar onwijs blij met dit initiatief! Ik had nog niet verwacht dat de vrouwen een dergelijke verbintenis met elkaar aan zouden durven gaan. Spaargroepen komen veel voor in Oeganda en het zijn veelal vrouwen die hier aan deelnemen. De regels worden momenteel opgesteld en zodra iedereen akkoord is gaan het van start. Het beheer ligt volledig bij de vrouwen omdat ik financieel nergens in betrokken wil zijn met het project. Ze moeten wekelijks een bedrag inleggen en zullen elkaar erop aanspreken als dit niet gebeurd. De meeste vrouwen sparen al in een bepaalde vorm maar het feit dat ze nu een A Woman’s Worth spaargroep starten maakt me enorm trots!

De werkzaamheden rondom de website heb ik overgenomen omdat dit op de lange termijn wat gemakkelijker was en zo kan ik straks zelf ook alles wijzigen en aanpassen. Ik hoop over 2 weken alles af te hebben en dan kan de website online! Na dit avontuur ben ik volgens mij van alle markten thuis en kan mijn CV enorm uitgebreid worden haha. Inmiddels ben ik ook door een aantal lokale projecten benaderd om daar trainingen te geven. Voor 2 projecten heb ik dit eenmalig gedaan en vooral omdat ik de oprichters ken en het in dezelfde wijk is.

Naast al het werk geniet ik uiteraard ook volop van mijn tijd hier en stap ik regelmatig aan het einde van de middag op een boda om te genieten van een mooie zonsondergang bij de Nijl onder het genot van een drankje. Het uitzicht gaat nooit vervelen en de ritjes op een boda met een prachtige sterrenhemel terwijl er vrijwel geen verlichting is ’s avonds zijn onbetaalbaar. Het is inmiddels februari en dat betekend dat ik over anderhalve maand weer naar Nederland ga…Een moment waar ik zoals verwacht nog niet echt naar uitkijk…. Er is nog zoveel te doen en het zal lastig worden om het project en de vrouwen los te laten. Inmiddels heb ik dan ook besloten om de mogelijkheid te bekijken om hier een baan te zoeken en om voor langere tijd in Oeganda te blijven. Dit is nog een behoorlijke uitdaging aangezien ik niet voldoende heb aan een lokaal salaris. Ik heb wat lijntjes uitgezet en we zullen zien wat het gaat brengen! Onlangs was er een nieuwjaarsreceptie op de Nederlandse ambassade in Kampala en uiteraard kon ik daar niet ontbreken. Helaas ontbraken de bitterballen wel maar dat mocht de pret niet drukken. Na een gesprek met de ambassadeur heeft hij beloofd om langs te komen en wil hij graag “een balletje slaan” op de golfbaan in Jinja. Nou is dit alles behalve mijn specialiteit maar ongetwijfeld “sla” ik me daar ook wel weer doorheen als het er echt van gaat komen.

De afgelopen dagen loopt mijn hoofd over van de nieuwe ideeën om extra inkomsten te genereren voor het project. Ik ga er nog niet teveel over loslaten maar de voorbereidingen zijn gestart en ik hoop vanaf april in Nederland de eerste items te kunnen gaan verkopen. Geen standaard souvenirs maar exclusieve designs! De maandelijkse donaties zijn helaas nog niet voldoende om alle kosten te dekken maar ik heb een aantal mooie eenmalige donaties mogen ontvangen dus enorm bedankt daarvoor! Zo hebben een aantal docenten een donatie gedaan i.p.v. een kerstpakket en in mei zal er iemand de helft van het ontvangen “verjaardagsgeld” doneren. Er komen steeds meer mooie initiatieven bij en daar ben ik ontzettend blij mee!

Liefs vanuit een zonnig en warm Jinja!

Reacties

Reacties

Leo Wethly

Wederom een verhaal waar het enthousiasme vanaf druipt! Geweldig om te lezen en de recente foto's tonen ook de betrokkenheid van de vrouwen. Ik wens je mede namens Louise veel plezier en suk6 met de voortgang!

elly aarts

wat een mooi verhaal . succes!!!

Margriet Arts

Wat weer een mooie mail. Geweldig wat je daar allemaal bereikt. Petje af!!! Nog heel veel succes met alles

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!