suusopavontuur.reismee.nl

Update vanuit Jinja

Oeganda, het land waar mijn hart soms breekt maar waar mijn hart tegelijkertijd ook net zo snel weer gelijmd wordt door alle mooie dingen die er zijn. Het land waar corruptie aan de orde van de dag is maar men geluk haalt uit de kleine dingen en het leven heel puur is. Een taxi is nooit vol en er is altijd nog wel plaats voor een extra passagier (met of zonder kip of geit). Het land dat momenteel dagelijks groener kleurt door de enorme hoeveelheid regen maar waar er tegelijkertijd mensen geëvacueerd worden omdat de hoeveelheid regen meer dan ooit is als gevolg van El Nino…. Het land waar arm en rijk zover uit elkaar liggen en maar waar je met heel weinig middelen een enorm verschil kunt maken….. Misschien wel meer dan ooit tevoren besef ik me hoeveel geluk ik heb gehad dat mijn wieg in Nederland stond en ik alle kansen heb gehad om mezelf te ontwikkelen. Waar ik als klein meisje heb geleerd hoe ik geld moet sparen en goed onderwijs en medische zorg heel vanzelfsprekend zijn…… Meer dan ooit zie ik nu het nut van het spaarpotje van vroeger nu ik hier soms volwassenen uit moet leggen hoe ze moeten sparen. Als je nooit de kans hebt gehad om ook maar enige vorm van onderwijs te volgen dan kun je ze ook niet kwalijk nemen dat ze soms echt niet weten hoe ze aan een toekomst moeten werken. Geld is dus absoluut geen oplossing maar kennis is hier het mooiste wat je mensen kunt geven. …

De afgelopen weken ben ik druk bezig geweest met de uitwerking van het project en alles begint steeds meer vorm te krijgen. Samen met Kenneth en Ernest ben ik alle bedrijfjes gaan bezoeken om in kaart te brengen hoe ze momenteel hun bedrijf runnen. Vol trots laten ze hun business zien en vol verbazing luister ik naar de verhalen. Hoe die vrouwen het voor elkaar krijgen om van een paar euro per week rond te komen en hoe de meesten moeten vechten om te overleven. Wat me misschien het meeste raakt is de enorme drang om aan een toekomst te werken en tot op de dag van vandaag heeft niemand me om financiële hulp gevraagd maar vragen ze me vooral om mee te helpen en te denken hoe ze hun business uit kunnen breiden om zo meer winst te maken. Van alle vrouwen worden dossiers gemaakt zodat we de komende maanden kunnen monitoren of ze ook daadwerkelijk vooruitgang boeken door het volgen van de trainingen.

Tijdens de bezoeken was ik vooral verbaasd over het feit dat vrijwel niemand een administratie bijhoudt dus ze hebben eigenlijk geen idee hoeveel er omgezet wordt en of ze überhaupt winst maken. De hoogste prioriteit ligt nu dan ook bij het uitleggen hoe je een administratie bijhoudt en hoe je meer zich krijgt op zaken. De meeste vrouwen zijn qua onderwijs niet verder gekomen dan de basisschool en zolang niemand ze vaardigheden aanleert zal er niet veel veranderen. Wat voor ons dus basiskennis is, is hier levensveranderende kennis….. Zodra ze een eigen administratie hebben opgezet kunnen ze volgend jaar indien nodig in aanmerking komen voor een microkrediet. Het feit dat ze nu over dingen nadenken waar ze tot op heden nog nooit over na hebben gedacht geeft ze al meer inzicht in hun eigen business dan ze ooit hebben gehad.

Stella geeft normaal de trainingen maar die is momenteel druk bezig het met doen van haar examens dus ik vervang haar samen met Ernest totdat ze volgende week weer alles overneemt. De trainingen stonden in het teken van het ondernemerschap en vol aandacht werd er geluisterd. Als huiswerk had ik gevraagd of ze korte en lange termijn doelstellingen wilde maken en of ze na wilde denken over hun sterke en zwakke eigenschappen. Zonder enige verwachting werd het onderwerp aangesneden en wonderbaarlijk genoeg kwamen er geweldige en realistische doelstellingen boven tafel. Fatuma verkoopt al 4 jaar groente op de markt en wil heel graag een stuk land kopen zodat ze deze zelf kan verbouwen en zodat ze haar assortiment kan uitbreiden. Saida huurt momenteel een plekje op een veranda op de markt waar ze als naaister werkt maar wil graag een eigen ruimte kopen zodat ze geen kosten meer heeft voor de huur. Zo waren er stuk voor stuk mooie en realiseerbare doelen voor het komende jaar. We gaan de komende tijd werken aan de business plannen en kijken wat ze precies nodig hebben om de doelen te behalen. Het praten over iets persoonlijks als je zwakke punten is totaal niet gebruikelijk hier dus we werden allemaal stil toen de vrouwen zonder enige twijfel hun zwakke punten met elkaar gingen delen en elkaar advies gaven. Ondanks de enorme hitte zat ik met kippenvel toe te kijken hoe er een enorme band gecreëerd werd tussen de vrouwen en dat ze zich in zo’n korte tijd kwetsbaar op durven te stellen.

Terwijl ik in mijn achterhoofd wacht op de dag dat er een enorme tegenslag komt had ik gisteren een afspraak met Ernest om de training van vrijdag voor te bereiden en ineens kwam er weer een onverwachte wending. Susan, we hebben een echt kantoor nodig! Ik heb een kamer in mijn huis die we niet gebruiken dus die ga ik ombouwen tot kantoor! Tja, ik weet dat er een dag komt waarop dingen iets minder positief uitpakken maar tot op heden ben ik ontzettend dankbaar voor alles wat er op mijn pad komt.

Na me een paar dagen niet lekker te voelen ben ik vorige week voor de zekerheid even naar een kliniek gegaan. Dit hebben ze geweten ook…. De arts stelde voor om ook bloed te prikken. Ondanks al mijn operaties blijf ik een soort angst hebben voor naalden dus toen ik in het “laboratorium” zat om bloed te laten prikken ging het mis. Ik was druk met het checken of alles wel steriel ging en ondertussen brak het zweet me uit. De vrouw deed keurig haar werk en toen alles klaar was begon de hele kamer te draaien en viel ik flauw. Al schreeuwend werden er artsen geroepen want “de blanke” kon weleens ter plekke dood gaan. Gelukkig kwam ik meteen bij en is dit niet de eerste keer dus ik zei: geef me 5 minuten en frisse lucht en dan is alles weer in orde. In plaats daarvan kreeg ik een bed in een bloedhete kamer met een wollen deken….. Gelukkig voelde ik me met de nodige medicijnen na een paar dagen weer prima en heeft de blanke het weer overleefd!

Dinsdagavond stond mijn eerste Oegandese zumba les op het programma! Nou gaan die bewegingen in Nederland over het algemeen best aardig maar hier voel ik me toch gelijk weer een houten Klaas haha. In de buitenlucht tijdens zonondergang is dan weer een pluspunt en mijn leventje hier krijgt steeds meer structuur. Ik probeer van maandag tot en met vrijdag te werken en de weekenden en avonden zijn in principe vrij. Dan is het tijd om bijvoorbeeld onder het genot van een drankje te genieten van het mooi uitzicht over de Nijl of om lekker te relaxen bij het zwembad.

Sinds vorige week ligt het internet er thuis uit dus momenteel ben ik alleen op mijn Oegandese nummer bereikbaar (+256 77 278 3439). De reden waarom het internet eruit ligt is er weer een die alleen hier voor kan komen… Er is een onderdeeltje van de zendmast gestolen dus het kon weleens lang duren voordat ze het nieuwe onderdeel binnen hebben en het kunnen vervangen…. Tja, welkom in Oeganda......

Reacties

Reacties

joanne kwint

Wauw wat prachtig omschreven, zo herkenbaar! Goed bezig Susan, zo nodig voor alle vrouwen die het zo waard zijn!

Bianca

Geweldig!!!!!!! Echt zo mooi om lezen wat je daar doet en hoe hard t nodig is. Wat fijn dat je zo'n verschil kan maken. X

Chantal

Hee honey! Leuk om weer je belevingen te lezen!
Fijn dat het lekker loopt daar en je weer thuis bent. Ik ben net terug uit Brazilië, was echt heerlijk. Maar nu terug weer naar kantoor. Dikke kus! Chantal

Leo

Leuk dat je zo enthousiast bent terwijl je in bijna alles weer helemaal "terug naar de basis" moet: het zijn inderdaad "de kleine dingen die het doen". Leuk ook om te lezen hoe men jou tijdens je letterlijke dipje met alle zorg gaat omringen. Ik wens je heel veel suk6, plezier, geluk en positieve toekomst in het verre Oeganda.

Margriet

Wat een mooi verhaal. Wat en mooi werk heb je daar te doen. Veel succes met alles en geniet ook van je vrije tijd

Lucresa Wijnacker

Hoi, ik ben van 30 januari tm 31 maart 2016 in Oeganda
Eerst 2 weken in het babyhome in Jinja en dan 4 weken
In Mukono op een basis school en dan weer 2 weken in Jinja
Misschien kunnen we dan een keer afspreken.
Woon je nu definitief in Oeganda?
Ik heb er weer zin in!
Groetjes,
Lucresa

Morena Van Martins

Ik heb een fout gemaakt die me mijn relatie heeft gekost. Ik bedroog mijn vriend en hij maakte het uit met mij. Ik kan echt niet uitleggen hoe het is gebeurd, maar mijn grootste spijt was toen mijn vriend te weten kwam dat ik hem bedroog en hij vertelde me dat het tussen ons was. Ik hou zoveel van hem, maar ik weet echt niet hoe ik mezelf zo'n fout heb laten maken, ik smeekte mijn vriend maar hij weigerde te luisteren. Het leven was eenzaam en mijn gedachte om voor altijd bij hem te wonen was bijna weg toen ik getuigenissen van mensen tegenkwam die Lord Bubuza heeft geholpen. Ik nam contact op met Lord Bubuza en vertelde hem alles wat er was gebeurd en hij beloofde me te helpen. Hij vertelde me dat Nicole me zal vergeven en met me zal trouwen. Ik geloofde hem eerst niet, maar nadat ik de items had gekocht, sprak Lord Bubuza de betovering uit en vertelde me dat Nicole naar me zal komen bedelen. Uren later belde Nicole me en vroeg waar ik was, vertelde ik hem, hij kwam bedelend en huilend op zijn knieën en ik vergaf hem. Hij heeft me voorgesteld en we zijn nu 2 jaar getrouwd en we hebben samen een dochter. Het lijkt een droom, maar ik ben gaan begrijpen dat Lord Bubuza een God OP AARDE is. Neem contact op met Lord Bubuza voor elke vorm van hulp via Whatsapp: +1 505 569 0396 of via e-mail: lordbubuzamiraclework@hotmail.com

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!