suusopavontuur.reismee.nl

Dromen zijn zeker geen bedrog!

Na een welverdiende vakantie in Nederland ben ik begin september weer vol energie aan de slag gegaan! Het was fijn om een paar weken in Nederland te zijn en om letterlijk en figuurlijk afstand te nemen van alles wat er zich in de maanden vooraf had afgespeeld. Ik heb enorm genoten van Nederland en het weerzien met iedereen en uiteraard ook van alle Nederlandse (vooral ongezonde) snacks!

Het team in Oeganda had ook de hele maand augustus verlof en dus konden we met z’n allen een nieuwe frisse start maken. Aangezien we afscheid hebben genomen van een aantal teamleden was er ruimte voor uitbreiding. We hebben een maatschappelijk werkster aangenomen die samen met Gloria de training en huisbezoeken op zich zal nemen en om de Fashion Academy naar een hoger niveau te tillen hebben we een nieuwe trainer aangenomen. Evalyn heeft veel ervaring als trainer en dus behalve dat ze de vrouwen les zal geven, zal ze ook de andere trainers coachen. Evalyn is een enorme aanwinst voor A Woman’s Worth en aangezien ze zeer bekend is in de wijk zal haar komst ongetwijfeld ook een positief effect hebben op ons werk. Naast het aannemen van Abigail en Evalyn verwelkomen we in november ook Esther. Iets wat ik al heel lang op mijn verlanglijstje had staan en waar ik enorm blij mee ben. Tijdens de trainingen besteden we al de nodige aandacht aan de rechten van een vrouw en de behoefte aan deze kennis is erg groot. Veel vrouwen zijn getrouwd volgens de traditionele manier maar deze wordt vaak niet door de wet erkent waardoor het grote problemen veroorzaakt als de partner komt te overlijden. Helaas zien we het vaak gebeuren dat de schoonfamilie direct na overlijden de bezittingen komt opeisen waardoor de vrouw met haar kinderen met lege handen op straat komt te staan. Door vrouwen voor te lichten over wat wel en wat niet door de wet wordt erkent kunnen we veel ellende besparen. Vanaf deze maand hebben we een eigen advocaat in dienst die vrouwen uit de wijk gratis van advies zal voorzien tijdens haar speciale spreekuren. Ze begint een aantal uren per week om te zien hoe het gaat en hopelijk kunnen we haar uren snel uitbreiden. Ze woont zelf ook in de wijk dus ze weet als geen ander waar de vrouwen mee te maken hebben en wat er speelt.

Waar we een frisse start maken met een nieuw team, doen we dat ook met een nieuw kantoor! Het huidige pand valt inmiddels bijna uit elkaar en het lekt overal maar de huisbaas lijkt zich er niet echt druk om te maken. Twee weken geleden liepen we in de buurt tegen een gloednieuw pand aan en na wat bezichtigingen en gesprekken heb ik gisteren het nieuwe huurcontract ondertekend en gaan we deze maand verhuizen! Ze zijn de laatste dingen nog aan het schilderen en ik kan niet wachten om te verhuizen naar een nieuw en vooral schoon pand voor een letterlijke en figuurlijke frisse start! We hebben vanaf nu veel meer ruimte en dat betekend dat ook onze maatschappelijk werksters eindelijk eigen kantoorruimte krijgen. De Fashion Academy zal ook uitgebreid worden en het pand biedt zeker voor het komende jaar voldoende mogelijkheden.

Om de impact van ons werk vast te leggen ben ik de afgelopen weken op pad gegaan met een camera- en geluidsman om vrouwen te interviewen. Wie kan immers beter vertellen wat de impact is dan de vrouwen zelf?! Ondanks dat ik de vrouwen en de verhalen ken was het ook voor mij bijzonder en vooral heel mooi om te zien hoe de vrouwen zijn veranderd en hoe ze stuk voor stuk hun eigen verhaal voor de camera durfde te vertellen. De video’s worden momenteel nog bewerkt maar uiteraard deel ik ze zodra ze klaar zijn!

Een aantal maanden geleden hebben we een survey gedaan over de gezondheidsklachten waar de vrouwen mee te maken hebben. De resultaten waren vrij schokkend en in samenwerking met een kliniek in Kampala hebben we een 2-daagse workshop ontwikkeld die aansluit op de problematiek. Vorige week was het zover en hebben we onze allereerste Health Awareness workshop gehad. Het was zeer succesvol en ik besefte me ineens hoe hard dit soort werk nodig is. De eerste dag stond voornamelijk in het teken van de vrouwelijke geslachtsorganen en het herkennen van bepaalde aandoeningen. Ik kon mijn oren bijna niet geloven toen mijn teamleden mij vertelde dat de meeste vrouwen werkelijk geen idee hebben hoe hun lichaam werkt en hoe het er hoort uit te zien. Dat maakt het dus ook lastig om te zelf te bepalen of er veranderingen zijn. De vrouwen hebben heel veel vragen gesteld en daar ben ik enorm blij om want het is niet gemakkelijk om een omgeving te creëren waar vrouwen met elkaar en een arts over dergelijke onderwerpen spreken. Dag 2 stond volledig in het teken van borstkanker. Ook in Oeganda komt het steeds vaker voor en veelal is het al in een vergevorderd stadium op het moment dat het ontdekt wordt. We hebben veel informatie verstrekt en uitgelegd hoe je zelf je borsten kunt onderzoeken. Ook dit was een enorme openbaring voor de vrouwen dus moe maar zeer voldaan hebben we onze eerste Health Awareness Workshop afgerond!

Alsof ik nog niet genoeg uitdagingen had kwam Joram een aantal weken geleden met de vraag of ik klaar was om mijn eigen kledinglijn te lanceren. Mijn eerste antwoord was een paniekerige nee, maar na wat wikken en wegen heb ik volmondig JA gezegd! Vorig jaar is A Woman’s Worth onderdeel geweest van een groot evenement wat georganiseerd wordt door een onderdeel van de Verenigde Naties en het AIDS Fonds om het stigma rondom HIV aan te vechten. Op 23 november organiseren ze hun jaarlijkse evenement wat gepaard gaat met een modeshow en 3x raden wie daar haar allereerste kledinglijn gaan lanceren…. Een enorme en mooie kans die ik niet aan mijn neus voorbij kon laten gaan. Ook enorm spannend want het is een hele grote show die zelfs live op TV wordt uitgezonden! Ik zal alle details tijdig laten weten zodat jullie ook mee kunnen kijken! De afgelopen weken heb ik dus met de nodige zweetdruppels op mijn voorhoofd achter mama haar naaimachine gezeten en het resultaat mag er zijn! Omdat de collectie direct na de lancering in de verkoop gaat ben ik ook gelijk in gesprek gegaan met een kledingproducent (je kunt het beter maar meteen professioneel aanpakken haha). Lang verhaal kort maar ik heb gisteren de eerste samples bekeken en na wat aanpassingen en de laatste check volgende week gaat mijn allereerste kledinglijn in productie!! Dit is iets wat ik serieus nooit had verwacht maar jeetje wat ben ik trots op mezelf!! Momenteel ben ik druk met het zoeken van de juiste kleding labels en verpakking enz. en over 3 weken gaat het in de verkoop!! Alles is gemaakt van 100% handgewoven Oegandees katoen en de sieraden zijn gemaakt van koehoorn dus er zijn alleen maar natuurlijke producten gebruikt. De opbrengsten van de verkoop van de collectie gaan terug naar A Woman’s Worth om zo ook meer inkomsten te genereren.

Iets wat helaas ook op ons pad is gekomen is Ebola. Er zijn in de afgelopen weken een aantal uitbraken geweest in Oeganda en inmiddels ook in Kampala. Het lijkt vooralsnog onder controle dus ik maak me er nog niet al teveel zorgen over. Oeganda is wereldleider in het bestrijden van Ebola dus ik heb er vertrouwen in dat het niet uit de hand gaat lopen en we dus ook geen lockdown krijgen.

Als ik dus wat stil was hier en daar dan was dat dus omdat ik met zoveel dingen tegelijk bezig was dat ik blij ben als ik af en toe even niks hoef te doen. Ik krijg enorm veel energie van alle ontwikkelingen en ik geniet van alle mogelijkheden die er op mijn pad zijn gekomen!

Ik houd jullie op de hoogte over de show op 23 november!

Liefs uit een regenachtig Kampala


Reacties

Reacties

Rik

Susan wat een mooi verhaal en wat ben je weer met van alles bezig.
Goed ook weer te horen van je.
Ik ben zeer benieuwd naar je collectie.
Heel veel sterkte met alles. En denk wel aan jezelf hè.

Leo Wethly

Susan, ik heb je verhaal met een alsmaar groeiende bewondering zitten lezen. Wat ben je toch een duizendpoot Ă©n spin in het Woman's Worth Web! Een web dat telkens weer innoveert, steeds opnieuw nieuwe kansen ziet en uitdagingen aangaat.
Ik wens je mede namens Louise heel veel succes. Denk ook op tijd aan jezelf en blijf vooral gezond. Groetjes, Leo

Lucresa

Hoi Susan,
Heel fijn om te horen dat alles zo goed gaat met je project in Oeganda.
Denk ook aan jezelf.
Groetjes en veel succes!

Sylvia Kornuijt

Hallo Susan. Ik heb genoten van je verhaal. Prachtig hoe je dit alles met de vrouwen wil
realiseren en ook je wilskracht. Ik wens je veel succes met je project.
Groetjes Sylvia.

Willy

Hoi Susan, door alle perikelen hier, kwam ik er nu pas toe om je verhaal te lezen. Wat een posiviteit!
Geweldig zo hard als alles nu gaat. Ik hoop dat alle energie die je erin steekt, je dubbel terug krijgt.
Heel veel succes gewenst en de hartelijke groeten van ons!

Mar Jacobs

Suzan
Gefeliciteerd met je behaalde succes.
Je bent een Topper.
Groetjes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!