suusopavontuur.reismee.nl

From the slum to the catwalk 2019

Een avond die werkelijk alle verwachtingen overtrof, 19 oktober 2019! Ruim 2 weken na de modeshow zitten we nog steeds op een soort van roze wolk en ik kan niet omschrijven hoe ontzettend trots ik ben op het hele team dat heeft meegewerkt aan de show! Ik zal een fot toevoegen en mijn gezicht spreekt boekdelen volgens velen….

De laatste loodjes voor de show waren enorm zwaar en ik weet niet of ik ooit voor meer uitdagingen in een korte tijd heb gestaan. Het leek een domino-effect van tegenslagen en uitdagingen en op een bepaald moment zag ik het niet meer zitten en zag ik de show in duigen vallen. Gelukkig heb ik een geweldig team om me heen die me hebben toegesproken en me voor een ultimatum stelde. Ja, dat werkt bij Susan wel dus heb ik mijn laatste energie bij elkaar gesprokkeld om ervoor te gaan en ik werd overdonderd door alle hulp die uit allerlei hoeken en gaten kwam in 24 uur tijd. Een paar dagen voor de show kwam ook de bevestiging dat de Nederlandse ambassade een financiële bijdrage zou doen en de ambassadeur aanwezig zou zijn bij de show. Nu schrijf ik al maanden dat het veel regent en nee dit is helaas niet veranderd. Sterker nog, de overheid gaf zelfs waarschuwingen af voor noodweer en dergelijke waarschuwingen zijn hier niet gebruikelijk. Net als vorig jaar was de modeshow buiten aan de oevers van de Nijl en hadden we weer een catwalk over het zwembad. Terwijl de laatste hand werd gelegd aan de outfits kwam het team uit Kampala alles opbouwen. Op vrijdagavond hadden we een repetitie en ik werd ineens heel erg nerveus. Iets wat niet heel vaak voorkomt…. Alles was zo ontzettend professioneel opgezet en de choreografie van de modellen was fenomenaal!! Ik besefte me ineens dat iedereen daar aanwezig was omdat ik de modeshow organiseer terwijl niemand ervoor betaald wordt. De catwalk, het licht, decor, etc. was allemaal zoveel grootster en mooier dan vorig jaar dat het bijna een droom leek. Zaterdagochtend werd ik wakker na een korte nachtrust… D-Day…. de zon schijnt….. maar niet voor lang want daar kwam het noodweer….. Waar de stress van mijn gezicht was af te lezen keek iedereen gespannen naar de lucht en er werden allerlei rituelen uitgevoerd om de regen te laten stoppen. En ja hoor, om 2 uur stopte het en konden de jongens verder met het opbouwen van het decor. Mijn jurk was ondertussen ook nog steeds niet klaar dus mijn stress werd verlegd naar een ander probleem. Eenmaal opgetut en wel was alles opgebouwd en ging de zon onder. Oh, ik zou zo graag willen dat ik jullie allemaal mee had kunnen laten kijken maar door het slechte weer was de internetverbinding heel slecht en konden we geen livestream doen. De gasten arriveerde en niemand kon geloven dat een dergelijk evenement in Jinja kon plaatsvinden. De ambassadeur was al zeer onder de indruk voordat de show überhaupt begon en langzaamaan verdwenen mijn zenuwen. Het was droog, iedereen was klaar en dus was het showtime! Dit jaar hadden we een traditionele dans- en drumgroep die de show opende met onze Afrikaanse kledinglijn. Alles klopte en ik zat samen met de vrouwen front row te genieten! Ik had een speech voorbereid maar door alle stress kon ik dat papiertje dus niet meer vinden en overdonderd door alles wat er gebeurde is het me blijkbaar gelukt om een waanzinnige speech neer te zetten. Na de show ben ik overladen met felicitaties en heel veel mooie woorden. Mijn telefoon stond niet stil en vanuit de hele mode-industrie in Oeganda kreeg ik berichten. Joram (de eigenaar van het modellenbureau) gaf al aan dat de hele industrie met 1 oog naar Susan Geurts keek maar ik had niet in de gaten wat er achter mijn rug om allemaal gaande was. De Nederlandse ambassade heeft al toegezegd volgend jaar weer te willen sponsoren en ik heb een zeer interessant gesprek met de ambassadeur gehad dus neem van mij aan dat er alweer genoeg uitdagingen op mijn pad zijn! De vrouwen raken ook niet uitgepraat over de show en ze hebben net als de rest zo enorm genoten! In de pop up shop hebben ze diverse items verkocht na de show en iedereen zag duidelijk dat de kwaliteit naar een volgend niveau was getild. Na de show was ik gesloopt en in combinatie met alle regen kwam er weer een griepje bovenwater. Mijn lichaam was duidelijk toe aan rust zullen we maar zeggen…. Maar ja, rusten is moeilijk als er zoveel nieuwe dingen op je pad komen en momenteel probeer ik alles op een rijtje te zetten om te kijken hoe we volgend jaar verder gaan met de modeshow. Het heeft een enorme potentie en mijn droom is om ooit alles 100% Oegandees te hebben dus vanaf het katoen en zijde omdat dit hier verbouwd wordt. Ik heb ondertussen al een aantal gesprekken gehad en volgend jaar wordt het hoe dan ook groter en beter! Ik ontmoet de meest interessante mensen en leer zoveel nieuwe dingen dat het alle stress meer dan waard is geweest! Ik heb een korte video en foto’s toegevoegd zodat jullie in ieder geval een impressie hebben van wat er zich hier op 19 oktober heeft afgespeeld.

Terwijl de Sint en Kerstman alweer bijna voor de deur staan betekent dit ook dat wij terugblikken en plannen voor 2020 aan het maken zijn. Volgend jaar bestaan we 5 jaar en inmiddels hebben ruim 100 vrouwen succesvol deelgenomen aan ons programma. Uiteraard hopen we volgend jaar weer minimaal 30 vrouwen op te leiden tot succesvol onderneemster. Helaas kunnen we dit niet zonder financiële hulp. Onze onlinecampagne is weer van start en bij deze wil ik jullie vragen om een donatie te doen zodat we onze doelen voor volgend jaar ook kunnen realiseren. Echt elke euro is meer dan welkom en alle beetjes baten! Natuurlijk mag de campagne ook gedeeld worden via allerlei social mediakanalen. We verloten een hele prijs onder de mensen die de campagne delen en je kunt een fotosessie met een professionele fotograaf winnen! Ik zou zeggen, doneren en delen maar! https://www.gofundme.com/manage/eduatie-voor-moeders-in-oeganda

Over een paar weken is het weer tijd om een dikke winterjas aan te trekken en een frikandel speciaal te eten en ga ik even lekker relaxen in Nederland dus wellicht tot dan!!


Liefs uit Jinja

Reacties

Reacties

Leo Wethly

Waaaauw Suzan! De video ziet er weer SUPER uit en wat een mooie foto's!
En wat een belevenissen lees ik hierboven weer!!
Proficiat met dit geweldige resultaat enne . . . . nou jezelf ff een tijdje rust gunnen om na te genieten en bij te komen.
Groeten, mede namens Louise,
Leo

Cocky Boogerd

Hoi Suzan, wat een geweldige show ! Prachtige kleding ! Je bent een super doorzetter. Gefeliciteerd met alles wat je bereikt hebt . Je bent een topvrouw , ik heb veel respect voor je. Liefs van Cocky.

fam. Fransen

Hallo Suzan, Indrukwekkende show. Veel succes met je volgende bezigheden en idealen.
We hebben genoten van je foto s en verslagen. Verder wensen we je een fijne vacantie toe
en een goede gezondheid. groetjes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!