suusopavontuur.reismee.nl

Feest, feest, feest!

Hallo!

Na een druk maar succesvol jaar is het bijna tijd voor vakantie! De afgelopen dagen stonden in het teken van feest en dit zal de komende weken nog even doorgaan! Zaterdag hebben we voor de 5e keer diploma’s uit mogen reiken en het was wederom een mooie dag. Volgens traditie waren de vrouwen vroeg in de ochtend al begonnen met het bereiden van het feestmaal! Vervolgens is iedereen zich gereed gaan maken voor de ceremonie en kwamen de vrouwen opgedoft terug voor hun speciale moment. Zoals elke ceremonie begonnen we met het zingen van het volkslied en een openingsgebed. Vol trots kwamen de vrouwen hun diploma in ontvangst nemen en na afloop werd er uiteraard cake gegeten! Ineens besefte ik me ook hoe bijzonder het is dat er al 75 vrouwen hebben deelgenomen en we volgend jaar de 100e deelneemster gaan verwelkomen. We werken met de vrouwen maar uiteraard heeft dit invloed op het hele gezin dus we hebben uiteindelijk al honderden mensen kunnen helpen! Iets om heel erg trots op te zijn!!

De afgelopen weken hebben de vrouwen hun examen gedaan en dit is elke keer weer een mooi moment. Dan wordt echt duidelijk wat ze hebben geleerd en hoe ze zijn gegroeid op allerlei vlakken. Grace was dit keer de grote verrassing! Tijdens de trainingen was ze altijd erg verlegen en stil en tijdens haar presentatie stond ze daar ineens vol zelfvertrouwen haar ondernemersplan en kasboek te presenteren! Als naaister had ze uiteraard een mooie outfit voor zichzelf gemaakt en Grace zal volgend jaar ook mee gaan helpen tijdens de voorbereidingen voor de modeshow. Josphine kwam door het bijhouden van een kasboek tot de conclusie dat ze eigenlijk een hele goede zakenvrouw is! Sinds ze alle inkomsten en uitgaven opschrijft is ze zich heel erg bewust van haar uitgavenpatroon en ze heeft de nodige besparingen kunnen doen waardoor ze meer geld apart kan leggen om te sparen voor haar doelen voor volgend jaar. Sarah had grondig onderzoek marktonderzoek gedaan en kwam met een mooi en realiseerbaar plan. Dagelijks komen er veel mensen van alle eilandjes in het Victoriameer naar Jinja om boodschappen te doen en sommige producten moeten in het centrum gehaald worden omdat ze bij de kleine haven niet of beperkt beschikbaar zijn. Sarah wil volgend jaar dus daar haar winkeltje openen zodat mensen al hun boodschappen in daar kunnen doen en ze dus geen geld uit hoeven te geven aan transport naar het centrum. Een mooi en realiseerbaar plan en er zaten een aantal hele pientere dames in deze groep! Alle vrouwen hebben op hun eigen manier iets geleerd. De een is op persoonlijk vlak enorm gegroeid en de ander heeft mooie stappen gemaakt in haar bedrijf. Uiteraard blijven we de vrouwen volgen om ze waar nodig van extra advies te voorzien. Er was ook nog iets anders speciaal aan deze groep. Voor de eerste keer hadden de vrouwen een cadeau gekocht voor alle teamleden om ons te bedanken en dit maakte de nodige indruk!

Na het feest zaterdag was het zondag wederom tijd voor een ander feest! Trouwen is hier een wat complexer gebeuren dan in Nederland en er gaan een aantal ceremonies aan vooraf voordat je iemand officieel je man of vrouw mag noemen. Ernest had na lang sparen genoeg geld om de “bruidsschat” te betalen dus het was tijd voor de traditionele ceremonie! Ik heb in al die jaren nog nooit een traditionele bruiloft bijgewoond en dus had ik ook geen geschikte outfit want je mag alleen komen in de juiste klederdracht. Ernest en ik zijn al 5 jaar vrienden en naast dat ik zijn “baas” ben, is hij mijn “huisbaas” en aangezien we op hetzelfde terrein wonen ben ik ook “tante Susan” voor zijn 3 kinderen. Eenmaal opgedoft voor het feest was mijn dag al goed toen de kinderen me vol verbazing aankeken en riepen: ooohhh tante Susan, wat zie je er mooi uit! Het zou niet de eerste keer zijn geweest als ze hadden gezegd dat ze het niet mooi vonden dus het was wel degelijk een compliment haha. Om uit te leggen hoe die hele ceremonie in zijn werk gaat heb ik heel wat woorden nodig want het lijkt in de verste verte niet op een Nederlandse bruiloft. Het feest is bij de ouders van de bruid en er moet ter plekke onderhandeld en toestemming verkregen worden. Er worden bepaalde eisen gesteld aan de cadeaus en zo was het vee al eerder geleverd. Met zakken suiker, rijst, kippen, zeep, etc vertrokken we naar het dorpje net buiten Jinja. Het was al een hele attractie uiteraard dat er een blanke was en spontaan werd ik uitgeroepen tot eregast wat betekende dat ik vooraan in de grote stoel mocht zitten. Iets waar ze mij nooit echt blij mee maken maar inmiddels weet ik ook dat het op dit soort feesten eerder regel dan uitzondering is als ik verschijn. Faith (de bruid) zit binnen met haar ouders en komt af en toe naar buiten voor een ceremonie. De ouders van de bruid zijn niet zichtbaar op deze dag en dit was voor mij allemaal een nogal onbegrijpelijk iets. Gelukkig zat er iemand naast me die het nodige kon vertalen en uitleggen. Na uren onderhandelen en allerlei traditionele handelingen en theater werd het huwelijk goedgekeurd!! Ondanks dat ik niet alles heb meegekregen was het een hele bijzondere ervaring! Je gaat als familie zijnde de bruid ophalen en de 2 families zitten in een tent tegenover elkaar. Aanstaande zondag is de laatste ceremonie in de kerk en dan zal Faith de bruidsjurk dragen die voor de modeshow is ontworpen!

Volgende week staat er nog een feest op het programma en op 19 december vier ik mijn 40e verjaardag! Op z’n Oegandees zijn er nog geen plannen gemaakt maar er zal ongetwijfeld een taart en een borrel aan te pas komen! Op deze dag eindigt ook onze crowdfundingcampagne om geld op te halen voor A Woman’s Worth. We willen heel graag de 100e deelneemster verwelkomen en ondanks dat we al een paar hele mooie donaties hebben ontvangen zijn we er nog niet. We moeten minimaal 80% van ons doel halen om het geld te ontvangen dus dat betekend dat we nog €700 nodig hebben. We zijn ruim over de helft en echt elke euro is heel erg welkom! Het mooiste cadeau voor mijn 40e verjaardag zou zijn als we in ieder geval de 80% halen! Donaties kunnen gedaan worden via onderstaande link en uiteraard mag het linkje zo vaak mogelijk gedeeld worden!

https://onepercentclub.com/nl/projects/awomansworth

Vrijdag sluiten we het project tot 7 januari en op 24 december stap ik voor 3 wekenin het vliegtuig naar Amsterdam! Het is een heel druk maar zeer succesvol jaar geweest voor A Woman’s Worth en ik ben wel toe aan vakantie! Ik kijk niet zo uit naar de kou maar een frikadel speciaal zal me weer lekker smaken! Ik wens iedereen bij deze alvast hele fijne feestdagen! Wellicht tot in Nederland!

Liefs uit een regenachtig Jinja!



Reacties

Reacties

Leo Wethly

Wederom een mooi verhaal en ook vergezeld van mooie foto's. Jij maakt zo nog eens het een en ander mee!
Dat het allemaal heel intensief is geweest, kunnen we ons heel goed voorstellen. Dat wordt daarom extra lekker genieten van een fijne vakantie, het weerzien met je ouders en de gezellige feestdagen. Heel veel plezier!
Groetjes Leo & Louise

Margriet

Hoi Susan. Wat weer een verhaal. En een geweldig succes heb je afgelopen jaar geboekt. Super!! Nog een fijne verjaardag daar en dan genieten van je vakantie in Nederland. Misschien zien we elkaar nog

Mar Jacobs

Hoi Susan
Wat een succes voor jouw en je team.
Een pluim voor jullie allen.
Goede vlucht morgen en een hele mooie vakantie gewenst in Nederland.
Groet Mar Jacobs

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!