suusopavontuur.reismee.nl

Modeshow "From the slum to the catwalk"

Door alle drukte zou ik bijna vergeten om jullie mee te laten genieten van alle voorbereidingen voor de modeshow. Terwijl ik hier op kantoor zit wordt er druk gewerkt aan de laatste outfits en de naaimachines draaien op volle toeren! Mijn vakantie in Nederland lijkt alweer lang geleden maar ik heb er enorm van genoten! Het was fijn om even weg te zijn van werk en om iedereen weer te zien. Uiteraard heb ik de nodige frikadellen gegeten dus ik kan er weer even tegen!

Vanaf het moment dat ik ben geland in Entebbe begon de hectiek rondom de modeshow en dit zal tot volgende week zaterdag doorgaan. Ondanks dat de workshops gewoon hebben plaatsgevonden toen ik in Nederland was, is er nog ontzettend veel te doen. Meer dan eens heb ik mezelf moeten knijpen of alles wat er gebeurde wel werkelijkheid was want wat er de afgelopen weken allemaal is gebeurd had ik nooit durven dromen.

Wat begon als een grap is uitgegroeid tot een hele professionele modeshow. Al vrij snel had Joram Model Management toegezegd om 10 modellen gratis de show te laten lopen. Via via heb ik de nodige telefoonnummers verzameld om ook de rest van de show zo professioneel mogelijk te maken en ik kan vol trots zeggen dat dit is gelukt! Na wat telefoontjes en koffie afspraken wordt de show gepresenteerd door Lady Slyke (een Oegandese tv-persoonlijkheid) en Josephine Mutesi (Miss Earth Uganda). Bij een modeshow hoort uiteraard ook muziek en het is gelukt om DJ Rachael te boeken. Ze is hier erg bekend en ze is de eerste vrouwelijke DJ in Oost-Afrika. Natuurlijk wilde ik ook een goede fotograaf zodat we na afloop mooie foto’s hebben en ja hoor, we hebben Giulio Molfese, de allerbeste fotograaf op het gebied van modeshows! Het geweldige nieuws is dat al deze mensen zich gratis inzetten voor de modeshow dus niemand wordt betaald! Het zijn geen kleine namen in de mode-industrie en iedereen vraagt zich dan ook af hoe ik dit geregeld heb. Als kers op de taart hebben we de beste productiemaatschappij op het gebied van licht en geluid aan boord en waar we eerst een catwalk van hout zouden hebben krijgen we nu een catwalk gemaakt van glas. De catwalk wordt geplaatst over het zwembad van The Black Lantern en de modellen zullen dus letterlijk en figuurlijk over water gaan lopen. Ik durf bijna niet eens te dromen hoe alles er uit gaat zien!!

Ondanks dat iedereen zich vrijwillig inzet hebben we uiteraard toch de nodige kosten. Voor het licht en geluid hebben we enorme korting gekregen maar helaas lukte het niet om alles gratis te krijgen. Met een sponsorvoorstel onder mijn arm ging ik op pad en ik ben maar meteen begonnen bij het grootste bedrijf in Jinja, Nytil. Per toeval is dit een textielfabrikant dus er waren enige aanknopingspunten. Na een kort maar leuk gesprek te hebben gehad met de manager kwam een week later het bericht dat ze hebben besloten om akkoord te gaan met ons voorstel en daarbij hadden we dus meteen een hoofdsponsor! Ze hebben ook stageplaatsen aangeboden voor de vrouwen en wellicht dat we nog op meer gebieden gaan samenwerken.

Een week later zat ik in de VIP vergaderruimte bij een van de grootste hotels in Oeganda. De eigenaar bezit een aantal grote bedrijven in Oeganda en daar zat ik dan ineens tussen al het goud en marmer…. Tegenwoordig kom ik nog eens ergens….. Hij werd uit zijn vergadering gehaald want madam Susan was gearriveerd…. We hebben in ieder geval de toezegging gehad dat ze het project gaan sponsoren en de nadere details worden nog besproken. Terwijl mijn agenda steeds voller wordt en ik om de paar dagen op en neer reis tussen Jinja en Kampala geeft het me ontzettend veel energie! De zaterdagen ben ik standaard op kantoor voor de workshops en ondanks dat ik me niet echt nuttig kan maken tijdens de lessen geniet ik volop van alles wat er gebeurd. De vrouwen hebben inmiddels een goed beeld van wat er gaat gebeuren en ze zijn erg betrokken en offeren steeds meer tijd op om alles op tijd af te krijgen. Ik weet hoe hun persoonlijke situatie is en een dag niet werken betekend ook een dag geen inkomen. Momenteel zijn ze allemaal minimaal 1 of 2 dagen per week in de workshop en dat is mooi om te zien. Ze weten dat de show allerlei nieuwe mogelijkheden gaat bieden en ze leren veel nieuwe dingen. Een aantal vrouwen hebben ook al extra orders gekregen naar aanleiding van de nieuwe technieken die ze hebben geleerd! Mijn missie voor de modeshow is dus al geslaagd!! Ik ben ook helemaal verliefd op alle ontwerpen die er zijn gemaakt. We hebben een prachtige sieradenlijn samengesteld en we hebben 5 kledinglijnen. De show wordt afgesloten met een bijzondere bruidsjurk. De jurk is gedecoreerd met de papierkraaltjes die ze normaal gesproken voor sieraden gebruiken. De vrouwen hebben geleerd om “out of the box” te denken en dit heeft geweldige resultaten opgeleverd. Alle items gaan in de verkoop na de show dus hopelijk kunnen de vrouwen zo ook nog een extraatje verdienen op die avond. Ze zijn bezig om hun eigen outfits voor de show uit te zoeken want ze weten nu wel dat er heel wat gaat gebeuren en dat ze ook door diverse media geïnterviewd zullen worden.

Naarmate de datum nadert komt er meer aandacht vanuit media en ik weet werkelijk waar niet wat de show allemaal gaat brengen. Ik heb zoveel bijzondere mensen mogen ontmoeten in de afgelopen maanden en ik ben ontzettend trots om het beste van het beste te kunnen bieden voor de vrouwen. Iedereen heeft het al over de show van volgend jaar maar nuchtere Hollander als ik ben wacht ik liever eerst de eerste editie af! Veel mensen vragen ook of ik een eigen winkel ga openen om de producten te verkopen. Iets wat misschien ooit wel gaat gebeuren maar dat is meer voor de langere termijn. We krijgen ook 2 bezoekers vanuit Nederland en Tamar arriveert maandag. Ze is bezig om haar eigen bedrijf op te starten en wil sieraden gemaakt van koehoorn verkopen in Nederland. Ik zal op freelance basis voor haar gaan werken om hier alles te regelen dus dat wordt mijn nieuwe uitdaging na de show. Diana komt vrijdag dus ook het Nederlandse bestuur is vertegenwoordigd! Voor iedereen die er helaas niet bij kan zijn heb ik goed nieuws want de show zal live te volgen zijn via onze Facebook pagina www.facebook.com/awomansworthuganda. De show is op zaterdag 20 oktober en begint om 18 uur Nederlandse tijd. Zet het alvast in je agenda als je het niet wilt missen en maak er met een bittergarnituurtje een leuke avond van!

Mijn focus voor de komende dagen is het verkopen van tickets dus hopelijk is de show uitverkocht voor aanvang. De komende week zal nog een tikkeltje drukker worden maar ik geniet van elk moment! Het is zo’n geweldig avontuur en ik had toch nooit van mijn leven kunnen bedenken dat ik een professionele modeshow zou organiseren! Na de show ga ik zeer zeker vrij nemen om bij te tanken en alles te laten bezinken. Een paar dagen lekker aan het zwembad klinkt als muziek in mijn oren momenteel namelijk haha. Ondertussen heb ik namelijk ook 10 studenten van het Windesheim Collega in Oeganda dus vervelen is er niet bij hier!

Liefs uit Jinja en volgende keer zal ik de nodige foto’s van de show plaatsen!

Reacties

Reacties

Margriet

Heel veel succes met de modeshow. Superknap van je!!!

Leo Wethly

Hallo Susan. Het kan weer niet op! Wat ben je toch creatief en wat heb je toch een organisatietalent. Ze boffen daar in Oeganda toch maar geweldig met jou! Respect en nogmaals respect voor alles wat je voor elkaar krijgt.
We wensen jou heel veel suk6 met de modeshow en al je andere activiteiten, maar vooral wensen we jou persoonlijk een goede gezondheid en alle geluk toe. Groetjes van Leo & Louise.

Elly Aarts

Heel veel succes met de modeshow. ben heel benieuwd hoe het gaat worden.

Riek Leijssen

Veel succes met de modeshow en met alles wat je daar doet.
Misschien tot ziens op (den Doel )

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!