suusopavontuur.reismee.nl

4 jaar A Woman's Worth!

Na een relaxte vakantie in Nederland ben ik inmiddels weer volop aan het werk! De 3 weken in Nederland zijn voorbij gevlogen maar ik heb genoten van de rust en kon met een opgeladen batterij (en een vertraging van 24 uur met de KLM) weer naar huis. Meteen na aankomst stonden de examens van de vrouwen op het programma. Altijd een bijzonder moment want dan zie je ineens hoe ze zijn veranderd in een paar maanden tijd. In de groepssessie zien we het ook wel maar het wordt pas echt duidelijk als ze op kantoor hun kasboek en ondernemersplan komen presenteren. Voor velen een zenuwslopende aangelegenheid maar ik kan niet anders zeggen dan dat ze zich er ontzettend goed doorheen hebben gesleept! Waar het precies aan ligt weten we nog niet maar het was duidelijk de beste groep ooit! Ze hebben zo’n enorme vooruitgang geboekt! Niet alleen zijn hun bedrijven uitgebreid en hebben ze realistische doelen gesteld maar ook op persoonlijk vlak zijn ze enorm veranderd. Het is heel mooi om te zien hoe ze steeds meer zelfvertrouwen krijgen en voor zichzelf op durven te komen. Een van de deelneemsters heeft in een paar maanden een hele nieuwe winkel opgezet en maakt vanaf het begin af aan winst! Ze had voorheen nooit nagedacht over een dergelijke winkel maar toen we haar steeds meer gingen vragen wat ze nou werkelijk wilde doen kwamen er allerlei ideeën. Dit zijn de zogenaamde krenten uit de pap en voor een vrouw die zorgt voor 11 kinderen en “even” een extra bedrijf opstart kan ik alleen maar mijn petje afnemen. Daarnaast hadden we ook onze “oma Faith”. Ze heeft de basisschool nooit af kunnen maken omdat haar ouders het geld gingen investeren in haar broers (iets wat helaas tot op de dag van vandaag voorkomt). Ze heeft nooit meer de mogelijkheid gehad om terug te gaan naar school en greep de kans om aan ons programma deel te nemen dan ook met 2 handen aan. Afgelopen zaterdag ontving ze haar allereerste diploma en ik weet niet wie er trotser was, zij of ik….. Vaak zijn we heel erg gefocust op de ontwikkeling van hun bedrijf maar voor velen is het ook een enorme persoonlijke overwinning die vervolgens zoveel zelfvertrouwen geeft dat het een positieve invloed heeft op hun bedrijf.

Zaterdag was de dag dat ik voor de 6e keer diploma’s uit mocht reiken en het blijft een bijzonder moment. Vandaag is het precies 4 jaar geleden dat ik bij de notaris zat om A Woman’s Worth op te richten en we inmiddels aan 90 vrouwen een diploma uit mogen reiken. De afgelopen dagen is er veel door mijn hoofd gegaan. Het is een avontuur met de nodige ups-and-downs maar ik had nooit durven dromen dat A Woman’s Worth zou worden wat het nu is. En dit is pas het begin… Er zijn zoveel mooie ontwikkelingen gaande dit jaar en ik ben heel trots op alle resultaten die we hebben behaald met het hele team. Er komen regelmatig slapeloze nachten aan te pas als het geld op de rekening weer op dreigt te raken en het leven in een corrupt land vergt soms ook de nodige zweetdruppels en irritaties. Maar ondanks alles had ik me geen betere beslissing kunnen voorstellen. Mijn leven is 180 graden omgedraaid en Oeganda is thuis geworden. Ik voel me net zo thuis in de sloppenwijken als in de luxe winkelcentra in Kampala en ik maak dingen mee die ik anders nooit mee zou mogen maken. Ik heb in de afgelopen jaren zoveel bijzondere mensen ontmoet en er komt altijd weer een nieuwe uitdaging op mijn pad.

Inmiddels zijn de inschrijvingen voor de volgende groep ook al in gang gezet dus binnenkort hebben we 100 leden! De impact van het programma gaat uiteraard verder dan de vrouwen en gezien het feit dat ze gemiddeld minimaal 4 of 5 kinderen hebben gaat de impact ruim over de 500! Iets waar we niet dagelijks bij stilstaan maar uiteraard profiteren de kinderen van de vrouwen ook van het programma aangezien het gezin financieel stabieler wordt.

De komende maanden zullen voor mij vooral weer in het teken staan van de modeshow. De collecties zijn klaar en de vrouwen zijn druk met het maken van alle outfits. Er zitten echt geweldige en verassende ontwerpen tussen! Elke zaterdag komen alle vrouwen bij elkaar om in ons atelier alles voor te bereiden en ze zijn zelf ook al druk bezig met het maken van hun eigen outfits. Vorig jaar ging alles last minute maar dit jaar weten ze waar ze het voor doen. Ik ben nog druk bezig met het regelen van de sponsoren maar inmiddels zijn er ook wat grote namen aan het team toegevoegd. We hebben een bekende vrouwelijke radio DJ die de show gaat presenteren en het radiostation waar ze voor werkt heeft aangegeven dat ze graag betrokken willen worden bij de show en ze zullen gratis reclame gaan maken! Ondanks dat de tickets pas in september in de verkoop gaan zijn er al heel wat mensen die hun ticket hebben gereserveerd! Ik weet niet wat de show dit jaar allemaal gaat brengen maar het gaat ongetwijfeld weer heel wat teweeg brengen. Terwijl ik dit verhaal schrijf zit ik ook vol spanning te wachten op een telefoontje van de manager van een van de bekendste bands in Oeganda of ze gratis willen optreden tijdens de show dus hopelijk heb ik vanavond nog wat extra te vieren!

Waar in Nederland de ene na de andere hittegolf voorbij komt regent het hier al maanden. Het heeft behoorlijk wat invloed op ons werk want als het hier regent kun je werkelijk geen kant op. Het is een grote modderboel en alles ligt stil. Het klimaat is duidelijk wereldwijd in de war want normaal zijn juni, juli en augustus de droge maanden hier. Nou heb ik toch niet al teveel tijd om bij het zwembad te gaan liggen maar een beetje zonneschijn vind ik toch wel lekker!

Speciaal voor ons 4-jarig jubileum hebben we een campagne waarbij je al vanaf €4 per maand donateur kan worden van A Woman’s Worth. Mocht je ons werk willen steunen met een financiële bijdrage dan kan dat via onderstaande link!

https://www.geef.nl/nl/doneer?charity=8044&mode=e&amount=4&paymentType=collection

Bij deze wil ik iedereen bedanken die op wat voor manier dan ook heeft meegewerkt aan A Woman’s Worth want zonder hulp is het een onmogelijke opgave!!

Ik ga zo met een wijntje proosten op onze 4e verjaardag en de behaalde succes!


Liefs uit Jinja!

Reacties

Reacties

Margriet

Wow Susan, wat een prestaties heb je geleverd.
Je mag terecht trots zijn op het behaalde resultaat. Heel veel succes verder.

Willy

Hoi Susan, als je het zo allemaal verwoord ziet dan is er zeker heel veel bereikt! Fijn dat je jou enthousiasme zo over kunt brengen op je cursisten. Heel veel succes met alles wat nog gaat komen.
Hartelijke groeten

Bernard Ruyten

Dank voor je mooie verhaal.
Wat een mooie film.
Heb de indruk dat je nu echt doorbreekt.

Rik en Miriam

Susan wat weer een mooi verhaal en prachtig filmpje. Dit filmpje zegt veel van wat je voor de vrouwen in Oeganda doet. 4 jaar alweer wat is de tijd omgevlogen zeg en wat hebben jullie al veel gedaan en bereikt. Op naar het jubileum jaar 5. Maar we kunnen ons indenken dat ieder jaar, iedere geslaagde student, ieder behaald resultaat als een jubileum voelt. We wensen jullie heel veel sterkte met de voorbereiding van de modeshow en alles wat er bij komt en zijn erg benieuwd naar de verhalen en foto's.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!