suusopavontuur.reismee.nl

Van droom naar werkelijkheid

Inmiddels is de modeshow alweer 3 weken geleden en kan ik eindelijk een beetje tot rust komen. De show heeft de afgelopen maanden bijna al mijn tijd opgeëist maar het heeft werkelijk al mijn dromen overtroffen. Het zal wel een beetje een langer verhaal worden dit keer maar ik neem jullie graag mee voor een kijkje achter de schermen van de A Woman’s Worth Fashion Show “From the slum to the catwalk”.

De laatste dagen voor de show bleef ik maar op en neer reizen tussen Jinja en Kampala en rusten was er niet bij. Zoals bij elk evenement zijn er altijd de nodige lastminute dingen die geregeld moeten worden en dat was nu dus ook zo. Maandag voor de show was ik in Kampala voor de fittings en alle modellen kwamen langs om de outfits te passen. Ineens werd alles heel echt…. Ondertussen werd er in Jinja tot in de late uurtjes gewerkt om de sieradencollectie af te krijgen. De vrouwen hebben de laatste dagen voor de show hun bedrijfjes gesloten om ervoor te zorgen dat alles op tijd af zou zijn. Tot overmaat van ramp viel de stroom regelmatig uit maar er werd dan gewoon met zaklamp en al doorgewerkt. Zelden heb ik de vrouwen zo gedreven gezien en er hing een geweldige sfeer op kantoor. De tijd drong en alles moest en zou perfect zijn volgens de vrouwen (nou ja, ook wel van mij haha). We hebben maanden lang hard gewerkt dus de vrouwen wilde hun kwaliteiten laten zien en niks aan het lot overlaten. Het enige wat aan het lot was overgelaten was het weer…..

De dag voor de show waren we met het hele team al op locatie en we zouden hier allemaal tot zondag verblijven. Ik werd lichtelijk nerveus toen alle modellen, de presentatrices, de DJ, de licht en geluid mensen, etc. arriveerden. Ineens besefte ik me dat iedereen daar was omdat IK met een idee was gekomen voor een modeshow. Er was geen weg meer terug en de catwalk werd over het zwembad geplaatst. Tijdens de laatste vergadering op vrijdagavond werden de laatste dingen besproken en moest ik alles uit handen geven. Iedereen wist precies wat hij of zij moest doen en iedereen nam deze verantwoordelijkheid dan ook. Langzaamaan viel de stress van mijn schouders want er was niet veel meer te doen dan te wachten tot het grote moment. Ik was zo ontzettend moe maar slapen zat er toch niet echt in. In de banda naast me werd de hele nacht nog gewerkt aan de laatste outfits en er spookte allerlei scenario’s door mijn hoofd. Vooral de regen die maar bleef vallen want er was geen plan B voor regen…. Alles zou buiten plaatsvinden en we hadden geen geld voor een tent. Als het de hele nacht regent (stormt in dit geval) tot vroeg in de ochtend dan blijft het meestal de dag erna droog dus dat hoopte we maar.

Zaterdag 20 oktober was aangebroken! Met wallen tot op mijn knieën wist ik dat ik op die dag al mijn laatste energie moest geven om het een perfecte dag te maken en jeetje wat is dat gelukt! De vrouwen kwamen met een busje vanuit Walukuba naar the Black Lantern en ze keken hun ogen uit! De modellen waren inmiddels met de repetitie bezig en ineens besefte ik dat onze show niet onder zou doen voor de Kampala Fashion Week. Het werd tijd om me klaar te maken om de gasten te ontvangen. Om 19 uur was de show uitverkocht en waren de meeste gasten gearriveerd. The Black Lantern was omgetoverd in een waar paradijs en alle gasten waren enorm onder de indruk. De zon ging onder, de spotlights gingen aan en de show werd geopend met een video over het ontstaan van A Woman’s Worth. Ik zat tussen de vrouwen en ik weet niet hoe ik het gevoel moet omschrijven toen de eerste modellen opkwamen. Alles maar dan ook echt alles klopte gewoon! Het zag er waanzinnig uit en het publiek zat compleet verbaasd te kijken aangezien niemand zo’n professionele show had verwacht. Al die weken had ik de outfits in ons stoffige naaiatelier in de sloppenwijk gezien en ineens werd het gedragen door een professioneel model, met de juiste make up, het juiste licht, de perfecte muziek en op een waanzinnige catwalk van glas! Ik zal de nodige foto’s toevoegen zodat jullie de collecties ook kunnen zien. Tijdens het showen van de sieradencollectie zijn de modellen zelfs (in overleg) het zwembad in gegaan! Het publiek ging toen compleet uit hun dak en het overtrof alle verwachtingen. Als kers op de taart hadden we nog de bruidsjurk. Ik weet niet hoeveel mensen hier met tranen in hun ogen naar hebben zitten kijken maar in ieder geval iedereen om me heen wel. Het was in alle opzichten de “finale” van de show. Brenda is behalve een vriendin van me ook een model en modeontwerpster. Ze is regelmatig naar Jinja gekomen om met de vrouwen te werken en vanaf moment 1 was duidelijk dat Brenda de bruidsjurk zou showen. De jurk is gedecoreerd met papierkraaltjes die normaal alleen voor sieraden worden gebruikt. Toen ik de vrouwen vertelde dat ik de kraaltjes wilde gebruiken als decoratie keken ze me gek aan en al zeker voor een bruidsjurk want “dat kon toch niet”. Er zit gigantisch veel werk in de jurk maar het resultaat was verbluffend!! De vrouwen (en de rest van het publiek) gingen uit hun dak toen Brenda opkwam. Daar stond hun “teacher Brenda” na al die maanden dan in de bruidsjurk. Vol trots rolde tranen van geluk over mijn wangen en het was alle stress en drukke weken dubbel en dwars waard. Alle vrouwen zijn vervolgens naar voren gehaald en ze hebben de dag van hun leven gehad! Na afloop werd ik overspoeld door mooie woorden en mijn telefoon stond niet meer stil. Het feestje is nog tot laat doorgegaan en met een enorme glimlach ben ik gaan slapen. Zo zie je maar, dromen komen soms echt uit!

De volgende ochtend werd ik wakker en ineens was het voorbij maar wat een geweldige herinnering! We hadden naast alle andere professionals ook de beste catwalkfotograaf aan boord en zondagmiddag kwamen de eerste foto’s binnen. Giulio Molfese heeft prachtige foto’s gemaakt en zijn foto’s van Kampala Fashion Week zijn gepubliceerd in de Italiaanse Vogue. De kenners weten dan dat het niet zomaar een fotograaf is.

De show werd live via Facebook uitgezonden en ik weet dat er redelijk wat mensen vanuit Nederland mee hebben gekeken. Via onderstaande link kun je de hele show terugkijken als je het hebt gemist!

https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=2144662542231332&id=1565413100407123

De weken na de show waren nog steeds redelijk druk aangezien er de nodige afspraken voortkwamen uit de show. Zo zullen sommige outfits gedragen worden bij de volgende Miss Tourism verkiezing en er zijn orders geplaatst door een winkel uit Amerika. Direct na de show waren er al de nodige orders voor de sieraden dus de vrouwen konden gelijk aan de slag. Ook zijn er de nodige potentiële samenwerkingspartners die zich hebben aangediend maar we gaan eerst alles maar eens laten bezinken en kijken hoe we verder gaan. Het is in ieder geval zeker dat we volgend jaar weer een modeshow gaan doen de eerste vergaderingen hebben al plaatsgevonden!

Ondertussen draait het project natuurlijk ook gewoon door en over 2 weken beginnen de examens alweer. Op 8 december is de 5e diploma uitreiking en dan hebben we in totaal met 75 vrouwen (en dus families) gewerkt. Een enorme mijlpaal dus! Het was een ontzettend hectisch jaar maar ik ben apetrots op alles wat we bereikt hebben.

Het is november en dat betekend dat de budgetten voor volgend jaar weer gemaakt worden. Stap voor stap zijn we aan het groeien en ook volgend jaar hopen we weer minimaal 30 vrouwen deel te kunnen laten namen aan ons programma. Dit kunnen we niet zonder jullie hulp en via onze online campagne hopen we voor kerst € 3.300 op te halen om een gedeelte van ons budget te dekken. Als trouwe lezer hoef ik jullie niet uit te leggen hoe hard het nodig is en wat voor mooie resultaten we al behaald hebben. Elke euro is meer dan welkom en echt alle beetjes baten. Natuurlijk mag de campagne zoveel mogelijk gedeeld worden om ons doel te behalen! Alle donaties (kleine en grote) kunnen gedaan worden via onderstaande link.

https://onepercentclub.com/awomansworth

Alvast heel erg bedankt en mijn volgende verhaal zal weer in het teken staan van een feestje, namelijk de 5e diploma uitreiking! Diana (een van onze Nederlandse bestuursleden) is voor een paar weken in Oeganda en we zijn bezig om de puntjes op de i te zetten voor het trainingsprogramma.


Liefs uit Jinja!

Reacties

Reacties

Leo Wethly

Inderdaad, de successtory bij de SCHITTERENDE foto's van een VOORTREFFELIJKE show.
Nogmaals: COMPLIMENTEN!! Je mag met recht trots zijn op dit geweldige resultaat Susan.
Natuurlijk, je doet en deed dit niet alleen, maar alle touwtjes kwamen uiteindelijk wel bij jou vandaan / bij elkaar, dus . . . . je bent écht een TOPPER!

Margriet Arts

Susan het was een geweldige show. Ongelooflijk wat je daar hebt bereikt. Je mag terecht supertrots op jezelf zijn.

Elly Aarts

Susan , Wat zijn we trots op Jou, dat Jij zo mooie show ,met alle vrouwen en een heel team
wat achter jou staat , hebt neer gezet . GEWELDIG Jullie laten zien , dat er kei hard
gewerkt wordt.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!