suusopavontuur.reismee.nl

Mijlpalen voor A Woman's Worth

De tijd verstrijkt en inmiddels zijn er weer genoeg mijlpalen de revue gepasseerd. Het weer is niet bepaald iets om over te schrijven aangezien het in Nederland de afgelopen maanden vaker mooi weer is dan hier in Oeganda. Meer dan ooit heb ik met een dikke trui en pantoffels aan op de bank zitten bibberen en ik zal jullie de ervaringen van het ontbreken van warm water in huis op deze dagen besparen…. Het voordeel van alle regen is dat het hele land in volle bloei staat en het groener is dan ooit! Zeker als ik naar Kampala reis is het een traktatie om door alle wisselende landschappen te reizen. Via de theeplantages door naar het regenwoud en vervolgens naar de steeds drukker wordende omgeving richting de grote stad. En oh, wat vind ik die grote stad toch heerlijk tegenwoordig. Jinja is en blijft mijn thuis maar stiekem begin ik het stadse leven toch steeds meer te missen.

Op 2 juni hebben we voor de inmiddels 4e keer diploma’s uit mogen rijken! Een enorme mijlpaal en ook zeker iets om even bij stil te staan. In vele opzichten was het een “moeilijke”groep en leek alles moeizamer te verlopen dan voorheen. Het neemt niet weg dat we uiteraard de nodige mooie successen hebben geboekt. Van de 16 vrouwen waarmee we zijn gestart zijn er 3 door verschillende omstandigheden afgevallen en door weer andere omstandigheden waren 2 vrouwen niet in staat om op tijd het examen te doen. De 11 vrouwen die examen hebben gedaan zijn allemaal geslaagd en hebben dan ook vol trots hun diploma in ontvangst mogen nemen. Uiteraard ging dit alles gepaard met een klein feestje en de nodige Oegandese lekkernijen!

Mijn dagen worden steeds drukker en de werkzaamheden rondom het project worden steeds uitgebreider. Mede door de organisatie van de modeshow heb ik besloten om een stapje terug te gaan doen en om minder “in het veld” te gaan werken. Ik zal meer achter de schermen gaan werken en om bepaalde werkzaamheden over te dragen hebben we sinds een aantal weken een Office Manager in dienst genomen. Ik ken Brenda al 3 jaar en ze heeft enorm veel ervaring dus ik ben enorm blij met haar toevoeging! Behalve Brenda is er momenteel ook een externe consultant bij gekomen voor de Monitoring & Evaluatie van A Woman’s Worth. Al enige tijd worstelen we om bepaalde resultaten op de juiste manier te meten en om het project goed te evalueren. Hoe meten we nou de bijvoorbeeld impact van het programma? Gilbert is een Oegandees met enorm veel ervaring op dit gebied en hij werkt met diverse grote internationale organisaties. Hij gaat ons de komende maanden helpen bij het invoeren van een nieuw evaluatiesysteem. Zo kunnen we bij de nieuwe groep het verschil gaan meten van voor en na deelname. Zo gaan we meten op welk armoedeniveau de vrouwen zitten en wat de sociaal psychologische impact is. Weer wat extra werk op mijn bordje maar iets waar ik erg naar uitkijk omdat ik het heel interessant vind. Het zal ons ook helpen om op termijn extra sponsoring te krijgen aangezien bepaalde gegevens een vereiste zijn voor een aanvraag.

Een andere droom werd een aantal weken dan toch eindelijk werkelijkheid en we hebben inmiddels ons eigen naaiatelier! Door extra donaties en goede connecties hebben we een klein atelier met 4 machines die zowel handmatig als elektrisch bediend kunnen worden. Behalve ik gingen ook de vrouwen door het dolle heen aangezien dit machines zijn die ze zelf niet hebben. De kwaliteit van deze machines is beter en met het oog op de modeshow en andere ontwikkelingen (waar ik nog niks over kan zeggen) een must! De ontwikkelingen rondom de modeshow gaan sneller dan het licht en ondanks dat het steeds meer van mijn tijd inneemt geeft het me heel veel energie! Wat bijna begon als een grapje is inmiddels uitgegroeid tot een professionele show met alles er op en er aan. Elke zaterdag zijn er extra workshops voor de vrouwen en de naaisters worden in een snel tempo klaar gestoomd door ons team van modeontwerpers uit Kampala. Het is waanzinnig om te zien hoeveel talent er in de groep zit en de trainers die elke week vrijwillig uit Kampala komen zijn net als ik zeer onder de indruk. De laatste hand wordt momenteel gelegd aan de collectie en dan kan kunnen we aan de slag. De vrouwen hebben in de eerste weken geleerd hoe ze ontwerpen moeten schetsen en hier zijn echt prachtige creaties uit voort gekomen. De jurken die ze zelf geschetst hebben zullen ze ook zelf gaan maken en worden geshowd op de catwalk! Als klein meisje zat ik thuis ook vaak tussen de naaimachines, stoffen, spelden, scharen etc en ik moet zeggen dat het een waar genot was om de vrouwen afgelopen zaterdag voor het eerst patronen te zien knippen. Momenteel zijn onze nieuwe bestuursleden Caroline en Bart in Oeganda en ze hebben een koffer vol oud beddengoed meegenomen zodat de vrouwen met deze stoffen kunnen oefenen. Volgende week zijn de eerste jurken klaar dus ik ben zeer benieuwd! We proberen de vrouwen zoveel mogelijk zelf te laten maken dus ook het bedrukken van stoffen is de afgelopen weken aan bod gekomen en ook deze resultaten waren verbluffend! Qua organisatie is het team elke week aan het groeien en mijn netwerk is flink uitgebreid. Via een vriendin kwam ik in contact met Joram Model Management, het grootste modellenbureau in Oost-Afrika. Ze hebben modellen lopen in New York, Parijs, Milaan enzovoorts dus het is zeker geen kleine speler op de markt. Waar ik toch lichtelijk nerveus was voor die afspraak omdat ik wilde vragen of ze op een bepaalde manier iets wilde sponsoren werden de rollen gaandeweg het gesprek omgedraaid. Joram, de eigenaar, werd enorm enthousiast na mijn verhaal achter de modeshow en vroeg of hij er alsjeblieft onderdeel van uit mocht maken! Uhhhh, ja dat kan maar we hebben geen budget! Zonder problemen had ik in een half uur tijd 10 professionele modellen, haar en make-up geregeld voor de show. En dit allemaal gratis! De catwalk die over het zwembad gebouwd gaat worden wordt momenteel ontworpen door een bevriende architect en zelfs de landelijke media heeft al lucht gekregen van het evenement en het ziet er dus naar uit dat ik mijn tv-debuut ga maken! Ik heb werkelijk geen idee waar de modeshow allemaal toe gaat leiden maar tot nu toe is het een waanzinnig avontuur! Vooral omdat iedereen op vrijwillige basis meewerkt om onze vrouwen dat platform te kunnen geven. De vrouwen hebben nog steeds niet helemaal door wat hun boven het hoofd hangt en met youtube filmpjes probeer ik maar uit te leggen hoe een echte modeshow eruit ziet. Het is ook nogal een stap van de sloppenwijk naar de catwalk….

Na het afleggen van vele interviews gaan we op vrijdag de 13e (ja, we doen het gewoon) van start met de 5e groep! Nog een mijlpaal dus! Aan het einde van 2018 hebben we ongeveer 70 vrouwen geholpen en qua impact komt dit dus neer op meer dan 300 mensen aangezien de kinderen veelal ook profiteren van de effecten van het programma. En als ik over die getallen nadenk…. Ja, dan ben ik beretrots natuurlijk want dit had ik toch een paar jaar geleden allemaal niet kunnen bedenken!

Het team is langzaamaan aan het uitbreiden en we zijn dit jaar vooral bezig met het professionaliseren van het project. Dit alles gaat niet vanzelf en eind juli vlieg ik voor een paar weken naar Nederland om even een beetje rust te nemen en om mijn batterij op te laden voor de rest van 2018! Alles gaat hier dus meer dan goed en in vele opzichten is het nu al een jaar om nooit te vergeten! Tussen alle drukte door geniet ik ook volop van de aanwezigheid van Caroline en Bart en het is een hele ervaring voor ze om alles na vele verhalen nu dan eens echt te zien.


Liefs uit Jinja en wellicht tot over een paar weken in Nederland! Ik kijk erg uit naar een beschuitje met aardbeien en ook dit keer zal de frikadel speciaal regelmatig op het menu staan!

Reacties

Reacties

Leo Wethly

Weer een bericht vol indrukwekkend nieuws Susan. De ene mijlpaal is amper bereikt of de volgende staat al weer klaar. Mooi dat je ook telkens weer andere partijen voor je project weet te enthousiasmeren. Joram Model Management is daar wel een heel mooi voorbeeld van! Mede namens Louise wens ik je alle succes toe en wellicht tot ziens in Venray.

Mar Jacobs

Wat een mooi verhaal Susan. Je mag er trots op zijn.
Ik wens je een mooie vakantie in Venray. en tank maar weer veel energie erbij.
Het thuisfront zal heel blij zijn als je weer een paar weken er bent.

Chantal

Hee, wanneer ben je in NL? Ik ben ook terug.. Voor goed denk ik.. Lang verhaal.. Maar zou leuk zijn om hè te zien als je tijd hebt. X

Elly Aarts

Wat weer een mooi verhaal .
Wij wensen Jou ,maar ook alle vrouwen die hier aan meewerken heel veel succes.

Mia lenssen

He knap werk ik wens je veel energie voor de projecten.mia

Kees Boogerd

Hoi Susan,

dank voor je mooie berichten.
Ik ben ook onder de indruk van de prachtige stoffen die in de fotoserie getoond worden. Eigen productie?
Ziet er in ieder geval schitterend uit.

Harry

Knap werk. Hier mag je zeker trots op zijn. Succes met de organisatie en wellicht tot ziens in Venray.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!