suusopavontuur.reismee.nl

Kerstvakantie!!

Vakantie! Het is lang geleden dat ik echt het gevoel heb gehad dat ik vakantie heb maar na een dagje heen en weer rennen lijkt het er nu toch op dat het moment daar is! Na een hectisch jaar met de nodige ups and downs is het eindelijk tijd om te relaxen en alles eens op een rijtje te zetten. Terwijl de temperatuur hier met de dag stijgt probeer ik me voor te bereiden op de kou in Nederland. Waar ik toch ineens zin krijg in boerenkool met worst ben ik vanmiddag toch nog even snel bij een van de vrouwen in Walukuba een lokale maaltijd gaan eten. Her en der zie ik hier een verdwaalde kerstboom maar ik denk dat ik snel in de kerstsfeer beland zodra ik vrijdagavond in Nederland arriveer.

Waar ik dacht dat het na de diploma-uitreiking iets minder druk zou worden ben ik vaker dan ooit op en neer gereisd naar Kampala voor diverse afspraken. Er zijn ineens zoveel leuke plannen voor volgend jaar dat ik telkens met een brede glimlach in de bus stapte en dat ik de soms lange files voor lief nam. Reizen in Oeganda is nooit saai want er is altijd wel iets te beleven aan de kant van de weg. Overal is bedrijvigheid en reizen door het groene landschap met theeplantages en regenwouden gaat ook niet snel vervelen. Ineens ontstond er op een maandagmiddag het idee om volgend jaar een modeshow voor de naaisters uit het project te organiseren. Waar een vriend van mij manager is van een lodge en graag een catwalk wilde hebben in het zwembad is het idee nu al zeer concreet en hebben we zelfs al professionele modellen die vrijwillig de items van de vrouwen willen showen. Ondertussen is mijn netwerk enorm uitgebreid en ga ik waarschijnlijk begin volgend jaar een aantal betaalde workshops houden voor Oegandese modeontwerpers. Uiteraard zal ik ze vragen of ze onze naaisters wat extra vaardigheden willen leren aangezien dat de hele gedachte is achter ons te openen naaiatelier. Het lijkt er dus steeds meer op dat het een professionele modeshow gaat worden en zelfs Kampala Fashion Week kijkt met ons mee. Wie had dat toch ooit gedacht! Nooit eerder heeft iemand dit georganiseerd in Jinja en het is toch super voor de vrouwen om op deze manier hun ontwerpen te laten zien. Het is bizar hoeveel mensen vrijwillig hulp aanbieden om het een succes te laten worden. Daar kunnen we in Nederland nog wat van leren!

De afgelopen weken zijn we ook druk bezig geweest met het interviewen van vrouwen voor de nieuwe groep die op 12 januari van start gaat. De impact van ons werk wordt steeds zichtbaarder in de wijk en we hadden dan ook een wachtrij voor de interviews!! Meer dan 40 vrouwen wilde zich inschrijven terwijl we in principe maar 15 plekken beschikbaar hebben. Waar we de vorige keer nog moesten zoeken zijn de rollen nu duidelijk omgedraaid. Een enorm compliment voor het hele team! Na het afnemen van het 1e interview hebben we een selectie gemaakt van vrouwen waarvan we denken dat zij het op dit moment het hardste nodig hebben en vervolgens zijn ze uitgenodigd voor een 2e interview. In dit gesprek gaan we dieper in op hun thuissituatie om een beter beeld te krijgen. We hebben besloten om in januari met 18 vrouwen van start te gaan en helaas hebben we dus een aantal vrouwen teleur moeten stellen. De kwaliteit van het programma is enorm belangrijk en als we meer vrouwen tegelijk deel laten nemen dan kunnen we ze niet de aandacht geven wie we ze graag willen geven om onze doelen te behalen.

We hebben nog meer video opnames gehad met Jinja Film Productions en het is heel leuk om te zien hoe de vrouwen in hun eigen woorden omschrijven wat de impact van het programma is. De meeste filmpjes zijn inmiddels klaar en ze zijn terug te vinden op ons eigen Youtube kanaal https://www.youtube.com/channel/UCN0QX08t_fjrHjViIn_lXiw. De komende weken zullen we de overige filmpjes uiteraard ook hier publiceren.

Afgelopen vrijdag was het tijd om het project voor dit jaar te sluiten en om het team te bedanken voor hun inzet. Een aantal weken geleden heb ik gevraagd waar ze graag naartoe zouden willen gaan en aangezien ze altijd enorm nieuwsgierig zijn naar de plek waar ik soms mijn hoofd leeg maak was de keuze voor The Haven snel gemaakt. We hebben tijdens een heerlijke lunch met een prachtig uitzicht op de Nijl teruggeblikt op 2017 en natuurlijk ook vooruitgeblikt naar 2018. We hebben veel geleerd en het project is duidelijk op weg om een stapje groter te worden. Met alle kennis van de afgelopen 2 jaar hopen we volgend jaar nog meer vrouwen te kunnen helpen en onze training efficiënter in te zetten. Uiteraard kunnen we niet alles verwezenlijken zonder sponsoring en daarom zijn we weer een speciale campagne gestart. Mochten jullie een donatie willen doen dan is deze uiteraard van harte welkom. Je kunt momenteel doneren via deze link https://onepercentclub.com/nl/projects/bouwen-aan-een-financieel-onafhankelijke-toekomst

Ineens is het weer 18 december dus dat betekend dat ik morgen jarig ben! Geheel in vakantiestijl ga ik een dagje relaxen en in de ochtend ga ik genieten van een massage die ik cadeau heb gekregen. Daarna staat er middag relaxen bij het zwembad met uitzicht op de Nijl op het programma en de dag wordt afgesloten met een hapje en drankje met vrienden. Het ziet er ook nog naar uit dat ik gratis mag overnachten in een van de luxe tenten aan de Nijl dus ik had het slechter kunnen treffen!

Donderdag ga ik mijn koffer inpakken en dan ben ik klaar om 3 weken te gaan genieten van mijn vakantie in Nederland! Ik kijk vol trots terug op 2017 en het was zeer zeker geen gemakkelijk jaar maar het project is zo gegroeid dat ik alleen maar met een glimlach kan starten aan mijn vakantie.

Bij deze wil ik iedereen bedanken voor alle steun en ik wens iedereen hele fijne feestdagen en uiteraard een heel gezond 2018! Tot snel!!

Liefs uit Jinja!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!