suusopavontuur.reismee.nl

De kers op de taart

De tijd vliegt en ineens besef ik me dat het best een tijdje was geleden dat ik een blog had geschreven. De afgelopen maanden zijn erg druk maar ook zeer productief geweest. Er is zoveel gebeurd dat ik bijna niet eens weet waar te beginnen.

Momenteel zit ik bij te komen en na te genieten van de diploma uitreiking van afgelopen zaterdag. Vol trots heb ik voor het eerst aan alle 13 vrouwen een diploma mogen overhandigen. Zo’n dag is toch wel echt de kers op de taart! Na de vrouwen 6 maanden lang training te hebben gegeven en ze wekelijks te bezoeken is het zo mooi om te zien hoe ze allemaal enorme vooruitgang hebben geboekt. Niet alleen in hun bedrijf maar ook op persoonlijk vlak. Zo durfde Prema mij tijdens de intake bijnna niet aan te kijken omdat ze zo verlegen was. Door te werken aan haar zelfvertrouwen durfde ze het aan om tijdens haar examen haar ondernemingsplan te presenteren voor de rest van de groep. De persoonlijke ontwikkeling gaat hand in hand met het uitbreiden van hun bedrijf dus het is een win-win situatie. Waar geen van allen bij de start van het programma wist hoe ze een kasboek bij moesten houden weten ze nu precies wat er in hun bedrijfje gebeurd en hoe ze op een verantwoorde manier uit kunnen breiden. De een pakte het heel snel op en bij de ander duurde het soms wat langer voordat de kwartjes begonnen te vallen. De laatste weken zijn ze allemaal zo enorm gegroeid! Uiteraard ontkwamen we niet aan de speeches zaterdag en waar ik soms bijna heilig werd verklaard bleek onze training over sparen een enorm belangrijke rol te hebben gespeeld bij de meeste vrouwen. Het is soms bijna bizar om te zien wat voor impact voor ons simpele kennis hier heeft. Het niveau van de vrouwen lag dit keer een stukje hoger en we werden door sommige dan ook bijna omver geblazen tijdens hun examens waar ze hun kasboek en ondernemingsplan moesten presenteren. Een zeer welkome verrassing!

Verrassingen hebben we de laatste tijd wel vaker gehad. Al een tijdje had ik het idee om een klein trainingscentrum te openen om behalve de bestaande trainingen ook extra vaardigheden te kunnen trainen. Ineens besloten de buren van ons kantoor om met de Noorderzon te vertrekken en dus vroeg de huisbaas zich af of wij ook dat pand wilde huren. Het duurde ongeveer 15 minuten voordat het kwartje viel en ik hardop JA riep. Er moet behoorlijk wat onderhoud gepleegd worden maar we hopen in januari open te kunnen gaan. Dit is een droom die werkelijkheid wordt en ik werd dan ook met de dag enthousiaster! Inmiddels hebben we donaties ontvangen voor de aanschaf van 4 naaimachines en kunnen we dus een eigen naaiatelier starten! Na veel vergaderingen hebben we besloten om geen basistraining te geven maar in plaats daarvan gaan we “master classes” aanbieden. Er zijn veel naaisters met dezelfde kennis dus het is moeilijk om te concurreren. Door de naaisters nieuwe technieken en ontwerpen te leren kunnen ze zich gaan onderscheiden van de rest. Daarnaast willen we ook nieuwe producten maken voor de verkoop dus ook hiervoor zullen we speciale trainingen aan gaan bieden. Ineens ging alles in een sneltreinvaart en kreeg ik hulp uit allerlei hoeken. Zo is er inmiddels door een modeontwerpster uit Kampala een overlockmachine gedoneerd en ze komt volgend jaar gratis training geven. Kort daarna ontmoete ik Jennifer, een Oegandese architect, die het project al kende en helemaal weg is van ons werk. Binnenkort zullen de producten van A Woman’s Worth dan ook te vinden zijn in een nieuwe lodge bij Lake Mutanda! Een geweldig platform om onze producten en werk onder de aandacht te brengen en Lake Mutanda is de plek waar ik na de gorilla tracking heb geslapen dus voor mij een speciale plek in Oeganda. Jennifer is ook programmamanager van een nieuwe organisatie die enorm veel deuren kan gaan openen. De organisatie is opgericht door het bedrijf die vanuit New York wereldwijd alle Fashion Weeks organiseren. Er zijn 3 projecten in Oeganda waarmee ze gaan samenwerken en het lijkt erop dat wij er 1 van zijn! De oprichtster wordt vanuit New York ingevlogen over een paar weken en waar de halve mode-industrie bij wijze van een moord zou doen om haar te spreken staat er een afspraak met Susan Geurts op haar agenda tijdens haar 3 daagse bezoek aan Oeganda…. De laatste weken moet ik mezelf weleens even knijpen om te kijken of het allemaal wel echt is want er gebeurd zoveel in een korte tijd dat het soms bijna onwerkelijk lijkt. Mijn netwerk is enorm uitgebreid in de afgelopen maanden en al het harde werk lijkt nu zijn vruchten af te werpen. In Jinja worden de verkooppunten inmiddels ook uitgebreid en stap voor stap krijgt A Woman’s Worth dus steeds meer bekendheid.

We zijn inmiddels alweer gestart met het interviewen van vrouwen voor de volgende groep. Ons doel is om 2 groepen per jaar op gaan leiden dus dit betekend dat we in januari van start moeten gaan met de eerste training. De komende weken zijn dus nog erg druk maar vanaf 22 december hoop ik even lekker te kunnen gaan relaxen in Nederland. Niet geheel gepland maar ik heb besloten om wat extra quality time te hebben met mijn familie en dus vlieg ik voor 3 weken naar het koude kikkerlandje. Het is in veel opzichten een hectisch jaar geweest en ik ben enorm trots op alle behaalde resultaten! Waar ik wat moeite had met wennen in Oeganda na mijn tripje naar Nederland voel ik me weer helemaal als thuis! Ik kan zo ontzettend genieten van de kleine dingen hier en niet te vergeten de Oegandese knulligheid. Waar de herfst in Nederland zijn intrede heeft gedaan is hier het regenseizoen ook volop aan de gang. In de weekenden probeer ik zo weinig mogelijk te werken en ik kan dan onder het genot van een wijntje uren over de Nijl staren. Ondanks dat de ups en downs hier heftiger lijken dan in Nederland zou ik me op dit moment geen fijner thuis voor kunnen stellen en met alle huidige ontwikkelingen ben ik hier nog lang niet klaar.

Momenteel zijn er via het Windesheim College 10 studenten in Jinja en Kampala die ik begeleid dus dat maakte het de afgelopen weken ook wat extra druk. Door een incident met een van de studenten kwam ik voor de eerste keer in aanraking met de politie in Oeganda. Waar ik de meest vreemde vragen moest beantwoorden om een rapport van aangifte te krijgen terwijl ik in al die bezoeken geen computer had gezien….. Met een geschreven rapport moesten we naar het centrum waar ik vervolgens iemand moest betalen om het uit te typen en te printen…. Ik zou willen dat ik al die momenten had kunnen filmen want ik kon telkens maar 1 ding bedenken: dit kan gewoon allemaal niet waar zijn en ik ben beland in een hele slechte film hahaha. Hoe dan ook ben ik weer een ervaring rijker en heb ik vrienden gemaakt met de politie want je weet immers nooit waar je ze nog eens voor nodig hebt hier. Uiteraard moest er corruptiegeld betaald worden en ook dit ging zo ongegeneerd dat het lachwekkend was.

Sinds september hebben we op het project hulp gekregen van Annemie en Ber. Ze zullen ongeveer 1 jaar in Oeganda blijven en ze zijn zeer zeker van toegevoegde waarde voor het project. Daarnaast zijn het tevens mijn buren en is het soms ook gewoon heel fijn om Nederlanders in de buurt te hebben. De komende weken ga ik me voornamelijk bezighouden met het werven van nieuwe sponsoren zodat we ook volgend jaar ons werk gewoon voort kunnen zetten. We hebben inmiddels een korte promotievideo laten maken. Deze kan ik helaas hier niet plaatsen maar bij deze het linkje naar onze Facebook pagina waar je de video ook kunt zien www.facebook.com/awomansworthuganda/videos/1986655468282882/ Er staan allerlei evenementen voor volgend jaar op het programma en ik hoop dat het lukt om over 1 of 2 jaar voldoende sponsoring te hebben zodat ik mezelf een salaris kan betalen en zodat ik me dus ook fulltime met het project bezig kan houden. Om volgend jaar volgens planning 30 vrouwen op te kunnen leiden hebben we in totaal € 5.000 nodig. Alle donaties zijn uiteraard heel erg welkom en voor de zekerheid bij deze nogmaals ons rekeningnummer… NL16 RABO 0305 6974 98 tnv Stichting A Woman’s Worth. Bij deze wil ik ook iedereen bedanken die ons tot nu toe hebben gesteund op welke manier dan ook. Door jullie hulp kunnen we hier het verschil maken en bouwen aan een betere toekomst!

Wellicht tot over een paar weken in Nederland!


Liefs uit Jinja!

Reacties

Reacties

Willemien Smits

Hey Suus, wat leuk weer je verhaal en wat heb je het er druk mee en hoe gaaf dat je het leuk vindt en wat er allemaal al gerealiseerd is.
Ik ben apetrots op je ! Veel liefs en kus ? Willemien

Leo Wethly

Hallo Banketbakker!
Wat leuk dat alle noeste trainingsarbeid resultaat oplevert. En ja, ik begrijp dat als iedereen slaagt dat feit voor jou de kers op de door zélf gebakken slagroomtaart is ;-). Wat heerlijk!
En dan komen daar nog bij de 4 naaimachines, de overlockmachine, de Lake Mutanda Lodge met jullie producten en last but not least het gegeven dat jij nog tussen neus en lippen door de plaatselijke politie om de vinger hebt gedraaid. Waauw! Dat is niet Ă©Ă©n kers op de taart, maar een hele pot vol!!
Maar alle gekheid op een stokje, complimenten voor alles wat je in Oeganda voor elkaar krijgt. Chapeau! Misschien zien we elkaar tijdens je quality time periode in Venray. Hoe dan ook, groetjes van Louise en Leo

Karen

Mooie ontwikkelingen Suus! Niet normaal hoor dat netwerk van jou, Tijger ;-) Super knap!!! En fijn om de ontwikkeling bij de vrouwen te zien, echt beloning voor je werk. In december zeker een drankje doen! X

Sylvia Kornuijt

Hallo Suzanne,
Als ex-collega van je moeder ben ik bijzonder blij en trots hoe jij daar in het verre AFRIKA zoveel
voor de volwassenen en kinderen kan betekenen! Ik hoop nog veel van jou en de mensen daar te kunnen
volgen. Heb ook inmiddels al die mooie foto's en verhalen van je ouders gezien en gehoord.
Wens je veel succes en wacht op de volgende verhalen !!

Mar Jacobs

Hallo Suzanne
Geweldig hoe jij je draai ginder hebt gevonden.
Veel succes met alles waar je mee bezig bent.
Je bent een kanjer.
Groetjes uit Overloon

Elly Aarts

Wat weer een super mooi verhaal. Wij horen de verhalen regelmatig van Jou pap bij ons
bij de handboog op dinsdag avond. ,en dan is pap super trots op jou .
en wij vinden het wel mooi om naar die verhalen te luisteren .
Dank je wel voor jou mooi verhaal .Gr. H.B.V.St Sebastiaan

marijke van genege

Hallo Susan,

Wat lever jij daar toch prachtig werk ! Wie had dat kunnen denken op onze prachtige reis samen in Oeganda. Ik kijk altijd uit naar een nieuw verhaal van jou.
Ik heb wel ook slecht nieuws te melden : op 22 juni laatstleden is Ivo plots overleden. Iemand die steeds zeer sterk aanwezig was, laat een immens grote leegte achter.
Ik wens je nog heel veel succes daar in Oeganda en ik kijk uit naar je volgende verhaal.
Heel veel groetjes,
Marijke

Marian Goumans

Geweldig geschreven Susan en wat een mooie resultaten weer, mam zei al dat je hierheen komt, geniet ervan. Ik ga jullie een donatie doen, heel veel succes verder. Groetjes Marian g ( vd gym)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!